Főoldal » 2017 » Január » 7 » 2017. 01. 07. MEGTARTOTTUK ÚJÉVI TÚRÁNKAT
8:26 PM
2017. 01. 07. MEGTARTOTTUK ÚJÉVI TÚRÁNKAT

BUÉK 2017 :)

2017. január 7-én megtartotta a Mecsek Egyesület évnyitó túráját. Pécsett reggel – 14 fok volt, ami sokakat elriasztott attól, hogy kimozduljon otthonából. A bátrabbak azonban elindultak, így 14 fővel vágtunk neki utunknak. Napközben Erzsébet és Kékesd térségében – 5 és – 7 fok között volt a hőmérséklet, ami nem volt vészes, és mindenki kibírta. Egyedül a Kékesdi-tetőn volt kicsit erősebb a hideg szél, de az út többi részén a napsütés és a szélcsend ellensúlyozta a hideget, no meg sokszor fedett helyen voltunk.

Túránkat Erzsébeten a templommal kezdtük. Itt már várt ránk Horváth János polgármester úr, aki köszöntőjével fogadott minket. (Itt zárójelben megjegyzem: Erzsébet az egyetlen falu a környékben, ahol minden túra alkalmával kijön köszönteni a falu első embere a résztvevőket. Volt, hogy még a túrán is velünk tartott.) A templom gondnoka is jelen volt, ő is mesélt a templomról. Elmondta, hogy az a tény, hogy belül ilyen jó állapotban van a templom, az mind a helyiek adományának, gondosságának köszönhető. Második állomásunk a templom melletti paplak volt, ami sajnos megint üresen áll. Másfél éve, amikor itt jártunk éppen bemutatták, hogy egy 100 millió Ft. feletti pályázatból kerámiaüzemet létesítettek itt. Akkor megnéztük az üzemet, melyben vásárolni is lehetett. Sajnos csődbe ment az egész, és ennek is vége lett. Most megint üresen áll a régi paplak. Itt az épületben megkínáltam magokkal túratársaimat, majd a Cementlap Múzeum volt a következő állomásunk, mely az országban egyedülálló látnivalót kínál.

Egy holland származású úr látott fantáziát ebben, és megcsinálta. Itthon ez senkinek sem jutott eszébe. Ezután a védett nagyfa következett, ami az önkormányzat udvara mellett áll. Innen a régi szurdokúton, majd a szántás mellett értünk fel a Kékesdi-tetőre. Hamarosan meg is érkeztünk Kékesdre. Öt fővel megtekintettük a kékesdi felhagyott homokbányákat. A többiek addig a falu körül sétáltak. A bozótos, nehéz terepviszonyokat leküzdve jutottunk be a bánya udvarába, ahonnan egykor sárga színű homokot bányásztak. Utunk során egy-két mondókát meséltem el, ami fennmaradt a régiek szájából: „Ékes-Kékes. Szép falu volt mindég. Régen színtiszta magyar falu vót, aztán tótok érkösztek, ezért lett Tótkékesd." (A 20. században is a magyarok aránya maradt a legtöbb, csak kevés sváb család érkezett ide.) „A Kékesdiek olyan szegényök, hogy még a járdájik is kukoricaszárbú van.”

A falut egyébként már az Árpád-korban említik. 1332-ben már volt papja és temploma, amit később a törökök porig romboltak. Ezután több száz évig nem volt templomuk. Kétszer is templomépítési lázban égett a falu, aztán harmadszorra sikerült. 2009-ben elkészült a sok-sok adománynak és Kungl Jánosné munkájának köszönhetően az új templom, melyet Szent Mihály tiszteletére szenteltek fel. Itt is elhangzott, hogy a pécsi püspökség kezdetben ellenezte a templomépítést, de hívek elkötelezett kiállása révén beadta a derekát. Miután belül is megnéztük a szép templomot visszaindultunk a buszfordulóba, ahol mindjárt jött is a busz. Köszönöm mindenkinek, aki eljött a túrámra és vállalta a hidegben is a gyaloglást.

Biki Endre Gábor, túravezető

Szent Erzsébet szobor

Védekezés a hideg ellen :)

Megtekintések száma: 914 | Hozzáadta:: Endi | Helyezés: 0.0/0
Minden kedden indulnak egész rövid, lassú tempójú túrák a mecseki parkerdőben. A rövid falujáró túrák is minden hónapban vannak egy alkalommal a környék nevezetességeinek felkeresésével.

Nocsak "megtáltosodtak" az olvasók ? :-)
Vagy rájöttek, hogy a blogíró örül a kommenteknek ?
A viccet félretéve: nagyon jó kis túra lehetett és ha nem januárban szervezitek, ketten még biztos mentünk volna - a két falu felkeresése és a táv rövidsége miatt.
Kár, hogy a következő "rövid távú" séta is farkasordító hidegben lesz... Nyáron is szervezzetek ilyent - ne csak hosszú túrákat.

Nagyon szép lett a kékesdi templom, nagyobb falvak is megirigyelhetnék. Örülök, hogy a kórustok is támogatta. Mi is gondoltunk rátok, hogy kellemesen töltitek az időt az üszögi kastélyban. :)

Jó volt látnom a kékesdi templomot. Építését jótékonysági hangversenyekkel,kórusom, a Komlói Pedagógus Kamarakórus többször támogatta. Gratulálok a túratársaknak, mert a mínusz fokok ellenére túráztak. A Gáspár János szakosztály tagjai Ügyögpusztán a jó meleg kastélyban gondoltak rátok.

Köszönjük az elismerést és főként a hozzászólást. Várunk benneteket szeretettel elkövetkező túráinkon. :)

Minden elismerésem azon túratársaké, akik a tegnapi farkasordítóban el mertek indulni. Biztos vagyok abban, hogy a januári hideg ellenére kellemes élményekkel gazdagodtak.

Az új év hajnalán szeretnék köszönetet mondani minden túravezetőnek a 2016-os év gondosan szervezett, előkészített túráiért (csak néhány példa az általam látogatottakból: Liptód - MI, Püspökszentlászló - RI, Bükkösd - BG). Külön köszönet a honlap igényes, lelkiismeretes vezetéséért, a megélt túrák közléséért Biki Endrének, aki fáradságot és időt nem kímélve tudósít az otthon maradottaknak.

A kezdődő évben mindannyiunknak sok szép kirándulást, kellemes társaságot és maradandó pozitív élményt kívánok sok szeretettel.

SSSz.

Minden elismerésem a túrán résztvevőké.... Nekem ma a lakásból se volt kedvem/erőm kilépni...Kutya hideg volt.... A csempemúzeum és a kékesdi templom szépek - mindegyiket láttam.