Főoldal » 2017 » Február » 26 » 2017. 02. 26. KÉPES BESZÁMOLÓ A MALOMVÖLGYI TÚRÁRÓL
11:40 PM
2017. 02. 26. KÉPES BESZÁMOLÓ A MALOMVÖLGYI TÚRÁRÓL

Dr. Héjjas Péter beszámolója:

Kis csapatunkkal téliesen hideg, de verőfényes február végi vasárnap reggel indultunk Kökényből a Malomvölgyi-tavak környéki túránkra. Először megnéztük a kökényi templomot (csak kívülről, mert éppen mise volt) majd felmásztunk a Bagolyvár-kiátóhoz, ami elég rossz állapotban volt, de remek a kilátás Pécsre, a Mecsekre és Kökényre. Útközben megnéztük a Szent-Kereszt-kápolnát. Ez szintén nincs túl jó állapotban, annak ellenére, hogy az elmúlt években többször is felújították, de a vandálok sajnos gyakran megtalálják. Legyalogoltunk a Kökényi-tó partján (Malom völgyi I-es tó) lévő pihenőhelyre, ahol a pellérdi Pölcmann-farm sajtjaiból kóstolhattunk. Friss gomolya sajtot kóstoltunk, különböző (natúr, chili, fokhagyma, bors, kapor, stb.) ízesítéssel. Mindegyik nagyon finom volt. Gyümölcsös joghurtokat is lehetett kapni. A sajtkóstolás árát Eszter teljes egészében adományként a máriakéméndi kegyhely rendbehozatalára ajánlotta fel (16.600 Ft.)
Itt szeretném megemlíteni, hogy a helyiek és a túrázók adományából idén tervezzük a máriakéméndi kálvária 14 stációjának felújítását, melynek költsége (igen baráti áron) 400.000 Ft, ebben még a kereszt és a két szobor is benne van. Ehhez az egyház (a helyi plébánia) 50.000 Ft-tal járul hozzá, a többit mi magunk gyűjtjük össze (még kb. 100.000 Ft. hiányzik.)
A házilag készült tejtermékekből, mely jóval egészségesebb bolti társainál, vásárolni is lehetett. Az igény nagyobbnak mutatkozott, mint amennyit a termelő ki tudott hozni. Ezután a tó keleti oldalán felmásztunk a Somos-kilátóra, ahonnan remek kilátás nyílt a tavakra. Továbbindultunk a Malomvölgyi II-es tó felé, ekkor már tavaszias időben. A tó keleti partján észak felé haladva elhagytuk a tavakat és Péterpuszta érintésével megérkeztünk túránk végcéljához, Málomba az Árpád-kori Szent József templomba. A templom történetét Hamburger Antalné mesélte el nekünk és itt véget is ért túránk. Köszönjük mindenkinek a segítséget, aki részt vett túránk lebonyolításában, külön köszönet Schóber József túravezetőnknek.

Schóber József túravezető beszámolója:

Túra a Baranyai-dombságban a két egymással szembenéző kilátóhoz

A február 26-i túránkra Kökény községből indultunk el. Ez a 619 lakosú település a középkori írásokban is szerepelt már Küke, Koke néven. Az 1680-as években boszniai horvátok települtek ide Mostar környékéről. A település szőlőhegyét még ma is Mosztárnak hívják. A lakosság egyötöde horvátnak vallja magát.

Túránk első állomása az új építésű Szent Anna templom volt. A templomkertben megcsodáltuk az érdekes stációképeket. Továbbindultunk a Bagolyvár-kilátóhoz, amely a Cigányhegyi kilátó mintájára épült 1980-ban, Buzás Endre tervei alapján. A kilátót elhanyagolt állapotban találtuk, jó lenne nagyobb gondot fordítani a karbantartására. A dombtetőről lefelé ereszkedve megtekintettük a barokk eredetű Szent Kereszt kápolnát. Ennek a nyolcszögletű épületnek fő látnivalója a szép kovácsoltvas kapu és a barokk oltár.

A Bagolyvár dombról a Malomvölgyi-parkerdő területére érkeztünk. Ez a 20,5 hektáros, szépen rendben tartott terület kínál kikapcsolódási, sportolási, pihenési lehetőséget a pécsieknek. A Kökényi tó partján csodálatos napsütésben kóstolhattuk meg a Pölcmann Farm sajtjait és egyéb tejtermékeit. A sajtkóstolás árát adományként a tulajdonos a máriakéméndi kegyhely felújítására ajánlotta fel.

Tovább indultunk egy szép fahídon át a szemben levő Somos-kilátó felé. A 2005-ben, Szatyor Győző által tervezett kilátó teljes mértékben fából ácsolt építmény. A magasból gyönyörű panoráma tárult elénk a tavak környékéről és visszatekinthettünk a szembenéző Bagolyvár-kilátóra. Utunk többi részét verőfényes napsütésben tettük meg a tavak mellett haladva. Az északi tó egyik pihenőhelyén ebédeltünk, élveztük a kora tavaszi nap erejét, a madárcsicsergést és a csillámló vizet. Jól lakva és kipihenve indultunk el a kerékpárúton Pécs felé. Túránk utolsó állomása a középkori eredetű málomi Szent József templom volt. A román kori templomot a 13. században építették, majd a 15. században gótikus stílusban bővítették. A kétezres években történt rekonstrukció során szépen megtartották az Árpád-kori stílusjegyeket a templom legidősebb részein. A vasárnapi mise után mi is beültünk a padokba, és érdeklődve hallgattuk Hamburger Antalné, Eszter érdekes ismertetőjét a templom történetéről.

A szép tájnak, a látnivalóknak és a tavaszias időjárásnak köszönhetően tél végi túránkat mind a 37 túratársunk nagyon élvezte.

Fotók: Dr. Héjjas Péter, Pintér Piroska és Sólyom Emma Elvira, Schóber József

Megtekintések száma: 574 | Hozzáadta:: Endi | Helyezés: 0.0/0
Igencsak finom sajtok lehettek, ha mind elfogyott ! :-)
És ott már nyílik a májvirág ? Pár napja voltam a Sóshegyi kilátónál, arra egy szál sincs, sőt a hunyor is kicsike még és a medvehagyma alig látszik !
A kálváriáról a csendhegyek blogban van ismertető.

Én úgy szintén :(

Sajnos lebetegedtünk és nem tudtunk menni. Pedig szép idő volt. Na majd legközelebb!! Szép túra volt.