Főoldal » 2017 » Július » 9 » 2017. 07. 09. FÜRDŐTÚRA SZULOKRA
10:32 AM
2017. 07. 09. FÜRDŐTÚRA SZULOKRA

SZULOKI FÜRDŐTÚRA, AVAGY IDŐUTAZÁS A MÚLTBA

Egy időutazáson vehettek részt azok, akik velem tartottak július 8-án, Szulokra. No nem a jövőbe mentünk, hanem vissza a múltba, úgy közel 50 évet. Hogy miért? Erről essen szó később. Pécsről a 6.15-ös vonattal utaztunk Darányig. 1 fő már várt ránk a vasútállomáson, aki Szuloki lakosként értesült a túráról, és mindenképpen szeretett volna eljönni.

Daránynak csak a keleti felét érintettük, majd hamarosan egy fenyves erdőbe tértünk. Széles, jól kijárt kocsiúton (az egykori postaúton) kezdtük meg az erdei utunkat. Végig egy homoktalajú síkvidéki erdőben róttuk a kilométereket. Útközben, minthogy nem voltunk messze a Barcsi Ősborókástól, borókabokrokat is láthattunk a Darányi-erdőben. A hosszabb pihenőnket a régi, ma már használaton kívüli Kaszonyai-erdészháznál tartottuk. Innen már az erdő jellege megváltozott, a fenyveseket felváltották a nyíresek, majd tölgyesek, végül Szulok határába érve már az akáccal találkozhattunk.

A falu határa előtt érintettük az egykori Kaposvár – Barcs vasútvonal nyomvonalát, amin 1979-ben szűnt meg a forgalom, és ezután a síneket is felszedték. Az útvonal vasútállomásainak épülete többnyire a pusztulás sorsára jutott, a szuloki viszont megmenekült, csodálatosan felújítva, vadászházként és szálláshelyként üzemel. Sajnos ez a túraútvonalunktól távolabb volt, így nem érintettük.

Hamarosan megérkeztünk Szulokra, ahol pár száz méteres sétával elértük a gyógyfürdő bejáratát. A fürdő 1969-ben nyílt meg, és a mai napig ugyanolyannak megmaradt, mint volt. A négy medencéből kettő üzemelt. A strand területe egy nagyon csendes, barátságos és ligetes környezet, ahol szinte minden retró. A medencék, a kabinok, a MÁV-padok, a pénztár épülete, stb. Ennek ellenére kellemesen tölthettük itt a napot, ebben a kiváló minőségű gyógyvízben. Még inni is kaptunk belőle, melyet többen is vittek haza.

Mivel menetrend szerint Szulokról nem tudtuk volna elérni Barcson a vonatot (2 perccel később ér be a busz, mint, ahogy elmegy a vonat), ezért sikerült elintéznem egy különjáratot, mégpedig úgy, hogy a közlekedési központ nem számította fel a 25.000 Ft-os különjárati tarifát, hanem mindenki normál módon válthatott jegyet, a nyugdíjasok pedig ingyen utazhattak. Időben, még a tervezettnél korábban megérkeztünk a Barcsi vasútállomásra. Sajnos itt kiderült, hogy vonatunk 40 percet késik. Tehát minden hiába… Hiába intéztem el a különjáratot, teljesen felesleges volt, a 20 perccel későbbi menetrendszerinti járattal is leérhettünk volna Barcsra. Kissé nehezen teltek a percek a nyári kánikulában a vasútállomáson, de aztán csak megérkezett a vonat, amivel Pécsig utaztunk. Sajnos a MÁV katasztrofális állapotban van. Egyre másra halljuk a híreket, és tapasztaljuk mi is már évek óta egyre jobban, hogy akadozik a vonatközlekedés, késések, vágányzárak, és egyéb meghibásodások halmaza mindenütt. Az ország nagy részén, és megyénkben is teljesen le van épülve a vonatközlekedés, amit sok helyen még 50 éves vasúti kocsikkal látnak el. Azért Győr vagy Bp. környékén egészen más a helyzet: az alacsony-padlós modern vasúti kocsikon sokkal kényelmesebb az utazás.

Tehát, így jött össze kétszeresen is az időutazás a retrófürdőbe és a magyarországi vonatközlekedéssel, mely kb. 50 évvel ezelőtti szinten van. A fürdőtúrán 25 fő vett részt.

Biki Endre Gábor, túravezető

Megtekintések száma: 376 | Hozzáadta:: Endi | Helyezés: 0.0/0
Valóban csak néhányan voltak rajtunk kívül, de délután jött még két család, ennyi volt a szombati forgalom. Itt mindig kevesen vannak, csendes nyugodt hely. Mivel a helyi önkormányzat üzemelteti, nincs rá nagy igény, hogy nyereséges legyen, csak szinten tartják, hogy mégis legyen egy kis fürdési lehetőség a helyi gyógyvízben és ennyi. Egy vállalkozó ezt már nem tudná megtenni, mert veszteséggel nem üzemeltetné. Egy kis fejlesztés, meg egy kis reklám azért jöhetne és akkor máris többen lennének :)

Nem lehet  túlzottan felkapott hely -  úgy látom, nagyjából csak ti voltatok a vendégek.
A MÁV-ról pedig szó se essen... Ámbár -sajnos-nem egyedüli ebben a nyomorult országban, ami haldoklik.