Főoldal » 2017 » Augusztus » 20 » 2017. 08. 20. FOTÓK A HAJNALI NAPFELKELTE NÉZŐ ÓBÁNYAI TÚRÁRÓL
11:36 AM
2017. 08. 20. FOTÓK A HAJNALI NAPFELKELTE NÉZŐ ÓBÁNYAI TÚRÁRÓL

A klímaváltozás egyre szárazabbá és melegebbé teszi a nyarakat. Ilyenkor már a túrázás sem esik sokszor jól, főleg, ha sok napos területen kell haladni, és kevés az árnyékos erdő. Erre keresett megoldást a Mecsek Egyesület. Célszerű nyáron több éjszakai túrát tervezni, vagy pl. ezért is találtuk ki a hajnali napfelkelte néző túrát, amikor hajnalban, a lehető legkorábban indulunk, és délben célba érünk, így elkerüljük az egész napos forróságot. Az ötlet bevált, 34 fő szállt fel reggel az első, 4.35-kor Hosszúhetény felé menő buszra. A Vasasért Egyesület is hirdette a programot, és csatlakozott hozzánk. A buszon rajtunk kívül csak 2 utas volt. Hetényben két hölgy szállt fel, akik Komlóra mentek a 6 órási műszakra. Az egyik mondja a másiknak: Te, mi van, mi rossz buszra szálltunk? Hát ez szinte mindig üres, most meg hogy tele van… Vajon honnan jön ez sok ember?

Zobákpusztán leszállva Kalangya Attila túravezetőnk tájékoztatta a csoport résztvevőit a ránk váró programról. Az induláskor még a Holdat is jól lehetett látni a mellette fényesen csillogó Vénusszal. Hamar leértünk a még sötét erdőben a Takanyó-völgy bejáratához. Ekkor kezdett világosodni. A Takanyó-völgyben vettük észre, hogy velünk van egy hátizsák nélküli, vászonszatyrot cipelő, sétabottal járó idős bácsi is, aki egyre jobban kezd lemaradni, és alig bír gyalogolni. Kiderült, hogy Görcsönyből jött be még előző nap, mivel nem volt busza ilyen korán reggel, és a Kossuth téren egy padon próbált aludni, emiatt elég kialvatlan is. Elmondása szerint korábban nem túrázott, de a múltkor részt vett egy túrán, és nem gondolta, hogy ez ilyen hosszú, és sok szintemelkedéssel teli lesz. Elmondta, hogy beteg, gyógyszereket szed, és nehezen kap levegőt is, mert lyukas a tüdeje. Nem volt más választás, elmagyaráztuk neki, hogy a Kis-kaszálótól, egyenes úton szép lassan vissza tud menni Zobákpusztára, onnan lesz busz Pécs felé. Reméljük, hogy gond nélkül hazaért. Ezért is hangsúlyozzuk ki, hogy mindenki gondolja át a kiírást értelmezve, hogy számára vállalható-e a túra vagy sem.

A napfelkelte a Kis-kaszáló után ért el bennünket, de mivel éppen zárt erdőben haladtunk, ezért csak a fák között pillanthattuk meg a felkelő Nap első sugarait. Első kisebb pihenőnket Pusztabányán tartottuk, ahol megnéztük az egykori üveghuta maradványait is.

Innen a zöld sáv jelzésen mentünk fel a Hárs-tetőre, majd a szép kiáltást nyújtó Miske-tetőre. Itt a kisújbányai temetőben megmutattam társaimnak azt a keresztet, melyet egy pályázatból egyesületünk újított fel éppen néhány hete. E projekt keretében összesen 27 db vallási emlékhelyet újítunk meg elsősorban a Mecsekben, Zselicben és egyet a Baranyai-dombságban.

A Lakkeri-fenyvestől egy jelzetlen úton ereszkedtünk le a Pásztor-forráshoz. A csoport egy része nem jött le ide, hanem a Hárs-hegyen várt meg bennünket. Itt a kis réten a bővizű Boszorkány és Pásztor-forrásnál tartottuk a hosszabb pihenőnket. A Pásztor-forrás a nevét onnan kapta, hogy egykor a kisújbányai pásztor itt itatta a nyáját. (Ma már se nyáj, se pásztor…) A piros sávon értünk fel, majd az eddig Dögkút-tető néven ismert magaslaton csatlakoztunk társainkhoz. Itt elmondtam, hogy egy térképészeti hiba miatt volt jó darabig Dögkút-tető a hely neve, de már visszahelyeztük az új Mecsek térképre a Hárs-hegy nevet is, és kértem, hogy ezt használják a túrázók. Örömmel vette mindenki, hogy van ennek a helynek egy régi szép magyar neve is, mely oly sokáig feledésbe merült.

Innen felmentünk a Szószék nevű hegytetőre, ahová nem vezet jelzett út. Egykor azonban a szikla természetes kilátópontként funkcionált, de azóta felnőtt az erdőt, és a kilátást nem igazán lehet élvezni. Az „ördög prédikálószékének” is szokták nevezni, mert a monda szerint régen egy nagy bika üvöltött ezen a helyen, és hangja a közeli völgyekig is elhallatszott. A szikla egyik oldalán szépen faragott márványtábla hívja fel a figyelmet a hely nevére, melyet nem más készített, mint Csokonay Sándor. Sajnos nagyon kevesen tudják, hogy Sanyi bácsi nem csak a forrásoknak készített táblát, hanem több fontos mecseki helyet is márványtáblával jelölt meg, pl. Sas-fészek, Rotary körsétány, Mecsek-kapu, stb.

A Szószéktől nagyon meredek, kőzúzalékos lejtőn ereszkedtünk le, és a Lencse-kútnál álltunk meg egy kicsit felfrissülni, melyet természetesen kis is tisztítottunk. Innen egy jelzetlen, széles kocsiúton értünk fel a Harács-mezőre, mely egy a török korból eredő szavunkat őrizte meg. A harács török eredetű szó, jelentése adó. A törökök által megszállt vidékeken az adóbehajtás erőszakkal történt, ezért a harács szó sarcolást is jelentett. Ma is használjuk a harácsolni szót, ami korábban adó (be)szedést jelentett. A Z+ jelzés meredek ösvényén értünk le Óbányára.

Az egyik ház előtt asztalra kitett házi készítésű lekvárok és szörpök voltak, melyeken mindegyikre ki volt írva az ára. Egy becsületkasszába lehet elhelyezni a termék árát. Az árus reggel kiteszi az a portékát, este visszajön a pénzért, nem kell egész nap ott ülnie. (Ennek a modern változata a nagyvárosokban az ital-automaták.) Nem gondoltam volna, hogy 2017-ben Magyarországon még lehet ilyet megvalósítani, de nagyon tetszett az ötlet. sokkal barátságosabb egy ilyenből vásárolni, mint egy gépből. Kívánom, hogy sose járjon arra tolvaj. Én vettem is a szörpökből.

Végigsétáltunk Óbánya gyönyörű főutcáján, és még jutott egy óránk sörözésre, falatozásra is. Óbányáról a 12.35-kor induló járattal utaztunk vissza Mecseknádasdig, ahonnan a 12.57-kor induló járattal 13.30-ra értünk Pécsre. Köszönjük Attilának, a túravezetőnek ezt a szép napot és a túravezetést.

Biki Endre Gábor

Hajnali napfelkelte

A Mecsek Egyesület által felújított kereszt

Házi lekvárok és szörpök becsületkasszára

Treitz Károly fotói ide kattintva tekinthetők meg.

Fotók: Biki E. Gál. P.

Megtekintések száma: 364 | Hozzáadta:: Endi | Helyezés: 0.0/0
Kedves Éva! Örülök, hogy jól érezted magad. Várunk máskor is szeretettel.

Köszönöm a kedves fogadtatást. Nagyon jól éreztem magam veletek. Remélem máskor is lesz alkalmunk csatlakozni.

A közelben íjászat folyt, valószínűleg, a két állatfigura is ezzel a terepgyakorlattal kapcsolatos.

Nagyszerű túra lehetett és okos gondolat volt a hajnali indulás.
TK fotói között az az szarvas-alakos, meg a másik, amin nem tudom felismerni milyen állat van - azok valami vadász.céltáblák ? Vagy mik ?
A becsületkasszás lekvár-árus meglep. A csoda kategóriájába sorolom, ha nem lopják/ták meg...

Örülök, hogy tetszett a túra, gyere máskor is :)

Nagyon jó túra volt! Köszönjük Kalangya Attilának a vezetést, Endrének a pontos túraleírást. A hetek óta tartó nyári meleg miatt személy szerint örültem a korai indulásnak, melynek ez által egészen különleges hangulata volt.