Főoldal » 2017 » Szeptember » 7 » 2017. 09. 07. TÁMOGASSUK A KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉST!
8:26 PM
2017. 09. 07. TÁMOGASSUK A KÖZÖSSÉGI KÖZLEKEDÉST!

A természetjárók gyakran utaznak a közösségi közlekedéssel. Nagyon sokan örömmel teszik, mert addig is lehetőség nyílik a túratársakkal a beszélgetésekre, mások bosszankodnak, hogy milyen hosszú az utazás, ha nem az autót választjuk. Ez utóbbi egy nagyon rossz szemléletmód. Egy természetjárótól elvárható, hogy környezettudatos legyen, és odafigyeljen bolygónk tisztaságára, hogy minél kevésbé szennyezzük azt. A közösségi közlekedéssel sok-sok egyéni autóút megspórolható. A másik, hogy ennek egészen más hangulata van: nincs annál szebb, amikor szép erdőben, árnyas fák között vagy egy csodálatos tájat (pl. rétet, halastavat) látva utazhatunk vonatunkkal, vagy busszal. A harmadik érv, hogy a legeslegjobb túrák általában azok, melyek nem körtúrák. Ha autóval megyünk, mindig szem előtt kell tartanunk, hogy ugyanoda kell visszatérnünk. Sokszor emiatt csak kevesebb km-t tervezhetünk be, mert számolni kell azzal is, hogy amennyit megtettünk a célig, legalább ugyanannyit vissza is kell jönnünk, sokszor ugyanazon az úton. A negyedik érv, hogy a közösségi közlekedés használatával, a vidéket, a kis falvakat támogathatjuk.

Ha hiszitek, ha nem, Baranyában egyre tragikusabb a vidék helyzete. Az utóbbi 5-10 évben olyan nagymértékű a fiatalok elvándorlása (elsősorban külföldre), hogy sok falu sorsa már most megpecsételődött. Míg néhány éve túráink során minden második járathoz másodrész (mentesítő) járatot kellett rendelnünk a buszok telítettsége miatt, addig a tavalyi évben mindössze kétszer kellett külön buszt kérni a távolsági vonalakon. Egyre inkább tapasztaljuk, hogy a kis falvak felé egyre kevesebb az utas, főleg hétvégén. Ezek a járatok csak ideig óráig közlekednek még. A gazdaságtalan, kihasználatlan járatokat előbb-utóbb megszüntetik. Könnyen belátható, hogy ahol már így is csak napi 3-4 járatpár közlekedik, ha onnan még a maradékot is elveszik, ellehetetlenül a közlekedés. Eddig is a volán jóindulatán múlott, hogy sok járat 2-3 fővel is közlekedik még.

A Mecsek vagy a Baranyai-dombság kis falvait eddig még viszonylag jól meg tudtuk közelíteni a buszjáratokkal. A megyében vonat sajnos egyre kevesebb helyre közlekedik, de ott viszont nem elhanyagolható szempont, hogy a természetjárók 20% kedvezményt kapnak (turistakártyával).

Minél többet utazunk és használjuk a kis forgalmú vonalakat, annál nagyobb az esély, hogy hosszabb távon is fennmaradnak, ami a túrázáshoz, turisztikai fejlesztésekhez elengedhetetlen.

Az év során valamennyi nyílt túra utazási viszonylatait bejelentem a közlekedési központ(ok) részére, így a volán naprakész információt kap arról, mennyit használjuk a járatokat, és szükség szerint, ha kell mentesítő járatot is tud biztosítani. A tavalyi évben pl. 3500 főt utaztattunk a távolsági járatokkal. Ez is nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a kis forgalmú vonalak továbbra is fennmaradjanak. Ezért is folyamatosan kapcsolatban vagyok a volánnal, és számos alkalommal jeleztem levélben is, pl. a csatlakozások javítását, melyre minden esetben javaslatot is tettem. Kérésemre az utóbbi öt évben 25 vonalon sikerült összehangolni a csatlakozásokat, és olyan időpontokban indítani a járatokat, hogy az mindenki számára megfelelő legyen.

Az alábbiakban felsorolok néhány vonalat, melyek turisztikai jelentősége különösen fontos, ha tehetitek használjátok ezeket (és más vonalakat is) minél többször:

7.15 Pécs – Liptód (hétfőtől szombatig)

14.27 Liptód - Pécs (szabadnapokon)

13.15 Pécs – Máriakéménd (naponta)

15.57 Máriakéménd – Pécs (munkaszüneti napokon)

18.52 Máriakéménd – Pécs (munkaszüneti napokon)

6.20 Pécs - Máriakéménd (naponta)

6.25 Pécs – Óbánya (hétfőtől szombatig)

15.50 Ófalu – Mecseknádasd (a hetek első iskolai napját megelőző nap, jellemzően vasárnap)

Továbbá:

Pécsvárad – Maráza – Geresdlak – Mohács vonal

Pécsvárad – Véménd – Mohács vonal

Mohács – Lánycsók – Kisnyárád vonal

Pécs – Magyaregregy – Szászvár – Bonyhád vonal

Pécs – Orfű – Abaliget – (Kovácsszénája) vonal

Sásd – Alsókövesd – Felsőkövesd – Szágy vonal

Sásd – Szatina – Kishajmás – Okorvölgy – Szentkatalin vonal

Sásd – Mindszentgodisa – Bakóca vonal

Komló – Hetvehely vonal

Komló – Mecsekpölöske – Liget vonal

Komló – Magyaregregy – Kárász – Szalatnak – Köblény vonal

Szigetvár – Szentlászló – Boldogasszonyfa – Terecseny vonal

Szigetvár – Magyarlukafa – Vásárosbéc vonal

Szigetvár – Mozsgó – Almamellék vonal

Szigetvár – Ibafa – Horváthertelend – Csebény vonal

Harkány – Sellye vonal

Vasúti mellékvonalak (szárnyvonalak)

Pécs – Villány vonal

Villány – Márok – Nagynyárád – Mohács vonal (másodrendű szárnyvonal, minden fizető utas számára 20% kedvezmény)

Szentlőrinc – Sellye vonal

Pécs – Szigetvár – Barcs vonal (Párhuzamos vonal esetén, mind itt is, célszerűbb a vonatot választani, mint a 6-os úton járó buszokat, mert pl. míg a vonat 38 perc alatt ér Pécsről Szigetvárra, a busz csak 50 perc alatt teszi meg ezt az utat. A vonaton jóval kevesebb az utas, valamint egyes vonalakon kerékpárszállításra is van lehetőség.

A fenti vonalakon utazva igazán szép túrákat tehetünk a Mecsekben, illetve Baranya szép erdős tájain. Használjuk őket, és éljünk a lehetőséggel!

Biki Endre Gábor

Megtekintések száma: 352 | Hozzáadta:: Endi | Helyezés: 0.0/0
Összes hozzászólás: 3
3  
Köszönöm. Remélem, hogy minél többen felismerik, hogy a közösségi közlekedés nem hátrány az autóval szemben. Ne a rövidtávú érdekeket nézzük, hanem, hogy hosszútávon érvényesüljön a fennmaradás, a megmaradás és a környezet kímélése.

2  
Tisztelet az áldozatos munkádért!
Köszi a fontos infókat!

1  
Bevallom, jómagam autós vagyok, elkényeztetett az elmúlt 40 év, de elismerem, igazad van. Ha valamit nem használunk, azt előbb utóbb elveszik, vagy elveszítjük. A túrázók egy része ráadásul nyugdíjas korú, nekik meg (egyelőre) ingyen lenne az utazás.

Név *:
Email *:
Kód *: