Főoldal » 2017 » Október » 3 » 2017. 10. 03. KÉPES BESZÁMOLÓ A MECSEK EGYESÜLET ZSELICI TÚRATÁBORÁRÓL
10:30 PM
2017. 10. 03. KÉPES BESZÁMOLÓ A MECSEK EGYESÜLET ZSELICI TÚRATÁBORÁRÓL

Egyesületünk idén hatodik alkalommal szervezte meg hagyományos őszi túratáborát. A helyszín ezúttal a Zselic volt, és szállásunk Terecsenyben az Aligvár- és Zrínyi-kulcsosházban volt. Ez a kis falu Boldogasszonyfához tartozik, és mindössze 42-en lakják. Valamikor közel 300 lakója volt, még iskolája is volt. A csendes kis falu egy csodaszép völgyben fekszik, erdőkkel, patakokkal körülvéve, mely ideális a falusi turizmus és a bakancsos természetjárók számára.

Szeptember 29-én, pénteken délután érkeztünk 21 fővel. Első nap egy rövid falu környéki sétát tettünk bemelegítésnek, ahol a temetőt, és a jóvizű Aligvár-forrást kerestük fel. A túra után a szálláson elfogyasztottuk vacsoránkat, ami Jókai bableves + sertésszelet volt vegyes körettel, uborkával.

Második nap a túrát Treitz Károly vezette. Gyönyörű szép erdőkön át értünk le a hangulatos Sas-rétre. Itt Biedermann báró vadászkastélyában megebédeltünk. Szarvaspörköltet ettünk nudlival, hozzá finom almalevet ittunk. Ezután a tanösvényen az ősbükkösben tettünk szép sétát az Almás-forrásokhoz. Sokat nem időzhettünk, mert délben indult a kisvonatunk, mellyel Almamellékig utaztunk. A szerelvényt éppen most újították fel, a fél évszázados kocsik olyanok, mintha most jöttek volna ki a gyárból. Szép lassan, mintegy 25 perc alatt tettük meg az utat Sas-réttől az Almamelléki vasútállomásig. Az épület gyönyörűen felújítva, úgy néz ki, mint 1900-ban az átadásakor. Csak egy valami hiányzik, a nagyvasút, ami 1900-1976 között közlekedett erre Szigetvár és Kaposvár között, felfűzve útvonalára a sok kis zselici falut és pusztát. Az állomáson a peront is felújították, új remíz és tároló épült a szerelvényeknek. Bent az épületben szép vasúttörténeti kiállítást tekinthettünk meg, melyet szintén most adtak át megújult formájában.

Innen a piros túra útvonalán folytattuk gyalogosan utunkat. Szinte végig Terecsenyig a régi vasút nyomvonalán haladtunk. Útközben egy régi fel nem szedett talpfát is észrevettünk, illetve különböző vasúti műtárgyakat, jelzőoszlopot, kilométerkőt, átereszeket, stb. Csak egy helyen tértünk le, hogy megnézzük a közeli halastavakat. Útközben egy régi őrház romjait is azonosítottuk, majd egy ma is álló épületet láttunk, ami bár a közelmúltban fel lett újítva, gazdátlanul, növényekkel benőve áll magányosan. A Terecsenyi volt vasúti megállónál (ma erdei vendégház) álltunk meg egy kis pihenőre, ahol túravezetőnk Károly szárított almával kínált minket. Ő minden nap különféle szárított gyümölcsöket (körtét, almát, szilvát) hozott, hogy megkóstoljuk, milyen finom. Ezúton is köszönjük gondosságát. Innen már csak rövid út volt vissza, hogy leérjünk a piros négyzet jelzésen Terecsenybe. Este az Aligvár-kulcsosház udvarán gyújtottunk tábortüzet, és borozgatás közben beszélgettünk vidám hangulatban.

Harmadik nap egy hosszú, 24 km-es túra következett, melyet Bíró Gábor vezetett. Csípős, hideg reggelen (deres fű, -2 fok), a Terecsenyi buszfordulóban vártuk a becsatlakozókat. A K+ jelzésen egy szakaszon a jelzések hiányoznak és egy gödörben fakidőlés nehezíti a haladást, de mindenki lekűzdötte az akadályokat. A Kis-Pap-domb érintésével gyönyörű szép erdőkön át jutottunk el az egykori Nagytótváros helyéhez. A házak alapjai még felismerhetők, kerítésmaradványok és a hajdani temető árulja el, hogy itt bizony az 1950-es évekig emberek éltek, illetve az utolsó két lakó 1975 körül hagyta el a kis erdei települést. Fent a mezőn rengeteg gomba nőtt, ehető, és nem ehető egyaránt. A túra legérdekesebb része innen következett: le kellett jutnunk a Csepegő-kő sziklaszurdokába. A kezdeti akácost szép hársak váltották fel, mire megérkeztünk a völgykatlanba. A homokkő szikla hasadékából ered a Csepegő-kút, mely ritka természeti látványosság. Az üregben szép cseppkövek kiválása figyelhető meg, előtte folyamatosan fejlődő mésztufa lerakódás látható. A forrás közelében nemrég helyeztek ki új asztalokat és padokat. Délidő lévén itt ebédeltünk.

Csapatunk ezután kettévált. Gargya Lajos vezetésével a résztvevők fele visszament hasonló útvonalon a szállásra, nekik így „csak” 18 km lett, mi pedig Gábor vezetésével még a Zselici 4 FA túra útvonalán (zöld sáv) folytattuk utunkat Bőszénfa felé. Útközben elhaladtunk az egykori Szentluka-puszta mellett, mely szintén több évtizede kihalt. A Pálinkás-gödör szép erdejében vezetett utunk jó meredeken felfelé. Innen már azonban egy kellemes ereszkedővel jutottunk vissza ismét Terecsenybe. Este ezúttal a Zrínyi-kulcsosház udvarára vártuk a többieket. Itt szalonnasütés következett és vidám poénkodással zártuk az estét, mivel ez volt az utolsó előtti napunk Terecsenyben.

Negyedik nap a túrát Biki Endre Gábor vezette. Az egykori terecsenyi vasútállomás felé vettük az irányt, de onnan most nem keletre, hanem nyugatra tartottunk. Egészen Antalszállásig jól követhető volt a régi vasút töltése, vagy időnként a bevágás, amiben haladt. A 20. század fordulóján mérnöki pontossággal tervezték meg a nyomvonalat, hogy a lehető legkevesebb legyen a szintemelkedés rajta. Az arra járó nem is veszi észre, hogy bárhol is emelkedne. Nagy kár, hogy nem üzemel, sokkal könnyebben megközelíthetők lennének a zselici falvak, persze, ha modernizálták volna a pályát, és pl. korszerű vonatok közlekednének rajta. De hát, ne is álmodozzunk itt Baranyában: még a Pécs-Bp szakasz is sok évtizedes lemaradásban van a rossz pályaszerkezettel, és az ócska szerelvényekkel. De, ha egy kerékpárút vezethetne Kaposvár-Szigetvár között a vasúti töltésen, már az is nagy előny lenne a kirándulók számára.

Antalszállás után a téglagyári cselédházak mellett mentünk el, melyek az akkori kornak megfelelő stílusban épültek. Most is laknak bennük, csak hát azóta teljesen lepusztultak. Bőszénfáig továbbra is a régi vasút nyomvonalát követtük a piros sáv jelzésen. Kisbőszénfán megtekintettük a szarvas-farmot, ami szerintem mindenkinek páratlan élményt hozott. Nagyon tartalmas, szakszerű idegenvezetést kaptunk. Itt a farmon ebédre palacsintatésztába csomagolt vadhúst kaptunk fűszeres mártással, burgonyakörettel. Többen még desszertet is rendeltek.

Az ebéd után nehéz volt újra nekivágni a dombnak. Megint egy kicsit a vasút nyomvonalán haladtunk, majd letértünk róla, és jelzetlen úton, előbb szántáson, majd egy csodálatos tölgyerdőben haladtunk tovább, amiben óriási vízmosásokat alakított ki a természet. Bár még csak 6-7 km-nél jártunk a mai nap, néhányan nagyon nehezen tudtak csak jönni. Az utolsó napra egy kicsit elfogyott a lendület. Bizonyára sok volt így egyszerre a 3-4 napos gyaloglás. Végül a Sas-réti műútra felérve társaink kérésére úgy döntöttünk, egy rövidebb, könnyebb terepen, egyenesen a terecsenyi bekötőúton megyünk vissza a faluba és befejezzük a túrát, így a csapat elérheti hazafelé a korábbi buszt.

A 4 napban a Zselic Baranya és Somogy megyére eső turistaútjait jártuk be néhány jelzetlen úttal együtt. A jelzések mindenütt kiválóan felújítottak, jól követhetők voltak, több elágazásban fatáblák mutatják a helyes irányt. A tábor 4 napján az összlétszám 105 fő volt, és közel 50 km-t gyalogoltunk.

Biki Endre Gábor, túravezető, táborszervező

Sas-rét, kisvasút megállóhelye

Biedermann báró vadászkastélya Sas-réten

Áteresz a régi Szigetvár-Kaposvár vasútvonal nyomvonalán

Erdei pihenőház a volt terecsenyi vasúti megállóhelynél

Deres már a határ...

Cseppkövek a Csepegő-kút mésztufahasadékában

Kápolna Kistótváros magánbirtokán

A magánterületen lévő kilátó sajnos nem látogatható

A fényképező egy különös - fénylő kereszthez hasonlító -
lila színű alakzatot örökített meg.

Bőszénfai szarvas-farm fogadóépülete

Treitz Károly fotói ide kattintva láthatók.

Dr. Héjjas Péter fotói itt tekinthetők meg.

Megtekintések száma: 628 | Hozzáadta:: Endi | Helyezés: 0.0/0
Köszönjük az elismerő hozzászólásokat :)

Ez pompás túra-sorozat volt és szerencsések voltatok az idővel is. Sok minden belefért ebbe a pár napba. Jók a fotók és a "mese" is !

Irigykedve olvastam.. : ) Grat. a szervezőknek és mindazoknak, akik végigjárták. Bizonyára feledhetetlen élmény volt mindenki számára.