Főoldal » 2017 » November » 13 » 2017. 11. 13. FÜRDŐTÚRA OROSHÁZÁRA A GYOPÁROSFÜRDŐBE
9:54 PM
2017. 11. 13. FÜRDŐTÚRA OROSHÁZÁRA A GYOPÁROSFÜRDŐBE

Ha valaki országjárásra indul, az közösségi közlekedéssel az alábbiak szerint juthat el Pécsről Orosházára a Gyopárosfürdőhöz, mely a város külső részén, attól kb. 3 km-re található. Pécsről 6.10-kor az M6/M60-as autópályán gyorsjárat indul Szegedre, mely a Rókus megállóhoz 9.15-re érkezik. Innen 9.33-kor indul az "uzsgyi" Orosházára, és ide 10.29-re érkezik. Az uzsgyi-k az Alföldön járó személyvonatok, amiket Oroszországból használtan kaptunk úgy 15 évvel ezelőtt, de ma már eljárt felettük az idő, a kocsik többsége 50 éves. Az ablaküvegek annyira be vannak "zsírosodva", hogy már kilátni sem lehet belülről, így az utasok egymást vagy a kalauzt kérdezgetik, merre járnak, mikor kell leszállni az adott megállónál. A másik megoldás, ha számolgatjuk, vagy feljegyzést készítünk a megállók sorrendjéről, így biztos jó helyen szállunk le, főleg este, ha sötétben kell vele utazni, mert ugye digitális kijelzők sincsenek egyáltalán ezeken a kocsikon.

Menetrend szerint 10.29-re, pontosabban késés miatt 10.40-re érkezik Orosházára az "uzsgyi", és innen 10.50-kor indul tovább egy BZMOT piroska szerelvény, mely az Orosháza Szentes szárnyvonalon közlekedik, érintve a belső tanyavilágot, mely egyre inkább kihalóban van. Ez már egy halálraítélt mellékvonal, a legutóbbi vonalbezáráskor ugyan megmenekült, azzal, hogy lecsökkentették az erre járó vonatok számát, és napi 2 vonatpár közlekedik erre. Mindenesetre nekem ez a 2 járatpár ideális volt délelőtt, és délután is, mert erre felszállva, mindössze egy megállót mentem Gyopárosfürdőre. A 3 km-es utat 5 perc alatt teszi meg a kis döcögény. Utasszám rajta: mindössze 2 fő. Ami előnye ennek a szárnyvonalnak, hogy minden utas alapból 25% kedvezményt kap rajta, nekem a természetjáró kártyámmal így már 45%-os a kedvezmény, ám, mivel egyben vettem meg a jegyet még Szegeden oda-vissza, így csodák, csodájára ezen a vonalon oda és vissza is ingyen utazhattam. Nem tudtam, hogy ilyen létezik, ámbár azt a 185 Ft-ot szívesen kifizettem volna, hátha kicsit tovább él a vonal, hiszen a bezárás most is fenyegeti.

A mellékvonalat - sorstársaival együtt - állandóan meg akarták szüntetni az utóbbi években. Először 1996–97-ben került napirendre a Szentes-Orosháza szakasz megszüntetése. 1997-ben Gádoros és Orosháza között 10 km/órában szabták meg a legnagyobb sebességet. A megszüntetés terve és az elriasztó menetidő ellen tiltakozás, és aláírásgyűjtés kezdődött, ami sikerrel járt: a vonalrész megmaradt, több helyen sín-, alj- és ágyazatcserével javítottak a minőségén. 7000 talpfát cseréltek ki. A síncserék a következő években is folytatódtak, anyaguk a fővonali felújításokból, illetve bontásból került ki. 2005 nyarára a szakasz hosszának fele, azaz 20 km vágány épült át. Ezeken a részeken a pályaszerkezet elbírná a 60 kilométer/órás sebességet.

1999-ben felmerült a vasúti személyforgalom leállítása 1000 kilométeren – amiben a teljes vasútvonal is benne volt – azonban a terv nem valósult meg. 2006. január 7-én ünnepelték a Szentes-Orosháza vasútvonal fennállásának 100. évfordulóját. Az évforduló alkalmából nosztalgiavonat közlekedett, valamint emléktáblát avattak a fábiánsebestyéni és a szentesi vasútállomáson.

2006-ban újra felmerült személyforgalom leállítása az orosházi részen. Ezúttal a „vasúti reform” részeként további 27 mellékvonallal együtt tervezték a leállítást, de végül kikerült ez a szakasz. Sajnos 14 másik szárnyvonal nem élte túl… Azonban ez nem jelentett végleges nyugalmat: az egész vonal sorsa kérdéses maradt az újabb vonalbezárási tervezetek miatt. A Gazdasági és Közlekedési Minisztérium szerint a vasútvonalon a közforgalmú személyszállítás fenntartása nem indokolt. 2007 őszén új tervek láttak napvilágot, miszerint a decemberi menetrendváltástól 38 mellékvonalon áll le a személyszállítás. Ebben a tervezetben a teljes 147-es vonal benne volt, azonban a minisztérium a helyiek nyomásgyakorlása következtében elállt a megszüntetéstől.

2006 szeptemberében a csongrádi vasútállomáson forgatták Koltai Róbert Megy a gőzös című filmjét. A rendező azért választotta a helyszínt, mert az 1920-as évek hangulatát idézi. Hát valóban ennyire megállt itt az idő…

2008-2009-ben a MÁV pályavasút „hálózat-racionalizálási” programot hajtott végre, mely a valóságban a mellékvonali állomások bezárásával járt. Fő cél a vonali személyzet csökkentése volt. Ennek esett áldozatául Fábiánsebestyén állomás, melyet 2009. július 8-ával megszüntettek, továbbiakban csak, mint megállóhely üzemel. Az állomás felszámolása során a mellékvágányokat és a teljes biztosítóberendezést elbontották. Ezáltal a teherforgalom későbbi felvétele lehetetlenné vált, az így létrejött hosszú Szentes–Gádoros állomásköz miatt nőtt a vasútvonal zavarérzékenysége és csökkent az átbocsátóképessége. Ezzel együtt Szentes és Orosháza között bevezették a mellékvonali forgalomirányítást. Gádoros állomás már személyzet nélkül üzemel.

2012-ben újabb súlyos leépítés érte a vonalszakaszt. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium országos szinten tömeges járatmegszüntetéseket hajtott végre. Szentes-Orosháza között az addigi 6-ról mindössze két vonatpárra csökkent a forgalom. Ezzel a vonalszakasz utasainak nagy részét elvesztette, hiszen az itt lakók munkába járásuk során képtelenek igazodni a napi két vonathoz. A sors fintora, hogy a Fejlesztési minisztérium csak nevében az, valójában évtizedek óta csak a leépítéseket hajtja végre. Bár még él, de egyre jobban haldoklik ez az alföldi szép vonalvezetésű vasút.

Gyopárosfürdőn a vasúti megállóhely a központban van, a fürdő innen csupán 350 m. Itt található a Gyopáros-tó, és az azt körülölelő parkerdő a szép sétányokkal, melyeket érdemes körbejárni. A túlparton a víztorony emeli a látványosságot. A Gyopáros-tó az egykor itt is honos gyopár nevű virágról kapta elnevezését. Vizének elemzését 1869-ben László Elek községi orvos végezte el. Megállapították, hogy a tó vize gyógyhatású, így alkalmas mozgásszervi, krónikus ízületi, reumás, valamint nőgyógyászati betegségek gyógyítására.

A kiegyezés után, 1867-ben kezdődött meg Gyopárosfürdő kiépülése. 1846-ban alapították, Károlyi Margit grófnő birtoka volt. A földet eredetileg bevetették, szőlőt telepítettek oda. Ekkor fedezték fel a víz gyógyhatását. 1870-ben elkezdődött a fürdő építése. A tó egyik részén kijelölték a fürdőzésre alkalmas helyet. Az 1880-as évekre közkedvelt fürdő lett. 1886-ban kimondták a Gyopárosi-tó fürdő jellegét, ezzel elismerve a víz gyógyhatását. 1886–1893 között jelentős fejlődés következett be. Az ezt követő években viszont minimális pénzt költöttek a fürdőre, elhanyagolták, ezért egyre kevesebb vendég látogatta. A vezetőség észlelte a problémát, és arra jutott, hogy bevétel növekedésre csak úgy tehetnek szert, ha pénzt áldoznak a javításra, fejlesztésre. Elkezdődött a parkosítás a tó környékén, illetve a meder tisztítása. A század elején negyven szobával megépült a szálloda. 1906-ban fontos fordulópont következett be: elindult az Orosháza-Szentes vasútvonal, érintve így Gyopárost, ezáltal a közlekedés biztosított volt. 1909-ben megkezdődött a fürdő-orvosi szolgálat. Ezek után ismét fellendült a fürdő látogatottsága, egészen az első világháborúig. Egyre több üdülő épült a tó körül, melynek környezetét szépen parkosították. A második világháború miatt újból lecsökkent a látogatók száma, majd az 1960-as években ismét fejlődésnek indult, és újabb medencéket építettek.

Az 5,7 hektáron elterül tó átlagos mélysége 2 méter. A hínármentes víz halállománya elsősorban kárászból, pontyból és keszegfélékből áll. 1999-ben a tó vizét gyógyvízzé nyilvánították. Az itt található gyógyfürdő természetes alkáli-hidrogénkarbonátos vize különböző mozgásszervi, gyulladásos, reumatikus és ízületi bántalmak, valamint balesetek, műtétek utáni rehabilitációra alkalmas. A Gyógyászati Központ a gyógyvíz gyógyerejére alapozva teljes körű szakorvosi ellátást, fiziko-, elektro- és balneoterápiás gyógykezeléseket biztosít. 2004 májusában megnyílt az élményfürdő is. 6000 négyzetméteren három kültéri, négy beltéri vízforgatós medence, két darab óriáscsúszda, vízi élményelemek, fitness terem, konferenciaterem és étterem található. Az üdülőterület 2008 májusában lett 4 csillagos Élményfürdővé nyilvánítva a Magyar Fürdőszövetség által. A Gyopárosi tó alkalmas csónakázásra, vízibiciklizésre is. Különlegességnek számít a szaunapark, ahol nyolc kabinban hatféle szauna található (finn, gőz, aroma, infra, fény, danárium).

A Szél István által tervezett víztorony 1925-ben épült. Régen ez biztosította az egész térség vízellátását. A toronyba az ivóvizet gőzgépek segítségével juttatták el. A víztorony az idők folyamán a fürdő jelképévé vált. Mára már panoráma kilátóként működik. Felújították, de az eredeti formáját megőrizték. A belsejében található egy Gyopáros történetét bemutató múzeum, mely tárgyi emlékekkel szemlélteti a régmúlt időket.

Maga a gyógyfürdő nagyon kellemes, 8 medencéje van, ebből 3 tartalmaz eléggé sötét, barnás színű gyógyvizet. Még a kézben tartva is sötét színe van a víznek, nemcsak a mélyebb részen látszik annak. A medencék hőfoka is nagyon kellemes, nagyon sok az élményelem, főleg a wellness részlegen, és a kinti medencék közül is üzemel egy télen is.

Visszafelé Gyopárosfürdőről 15.55-kor indul vissza a vonat (4 utas volt rajta) és 5 perc alatt 16.00 órára beér Orosháza, vasútállomásra, ahol 16.32-kor csatlakozni lehet a Szegedre menő vonatra. Ez 17.27-kor ér Szeged-Rókus megállóhoz. Jellemzően késik 5-10 percet. Mivel itt van a Plaza, így el lehet tölteni az időt, akár itt meg is lehet vacsorázni. Szeged-Rókusról 18.40-kor indul a busz, mely 21.40-re ér Pécsre.

Biki Endre Gábor


Hú, de sok az utas...

Ajánlom még az Orosháza - Szentes vonalról készített alábbi videó megtekintését (különösen a 3-7 perc közötti részt). Aki megnézi, nem tudja majd eldönteni sírjon vagy nevessen-e...

IDE KATTINTS A VIDEÓ ELÉRÉSÉHEZ.

Megtekintések száma: 68 | Hozzáadta:: Endi | Helyezés: 0.0/0
Összes hozzászólás: 3
3  
Van már ilyen kiadvány, ebben már megelőztek, ez alapján járom végig a magyarországi fürdőket, jó kis túrákhoz illesztve. A biztonsági kódról nem tehetek, így működik sajnos. A vasúthoz: azt a kis szerencsétlen piroskát rossz nézni, ahogy a görbe síneken nem megy egyről kettőre. Néha szinte csak táncol, de nem halad. Kínszenvedés lehet, így utazni, bár panoráma néző kisvonatnak még kiváló.

2  
A vasút magyarországi helyzete siralmas és szégyellnivaló. Míg máshol  Európában szuperexpressek közlekednek - itt az van, ami...Hagyjuk is, mert csak felmegy a vérnyomásom. Ám tény, hogy pl. Németországban, vagy Fro-ban tömve vannak a vonatok - itthon nem tudom mi lenne a helyzet, ha máról holnapra vissza-varázsolódnának a régi vonalak. Ebben az országban vagy autója van valakinek, vagy nincs pénze semmiféle utazásra.
Nem gondolkodtál azon, hogy a fürdő-beszámolóidból egy kis könyvecskét lehetne kiadni ? Hátha lenne rá igény...
A biztonsági kód meg tényleg szörnyű - kár, hogy a blogod ezen az oldalon van...nyilván nem fognak változtatni rajta. Dühöngtem már párszor én is miatta - de tudom, te nem tehetsz róla.

1  
Endre, nagyon klassz a beszámoló, kedvet kaptam ellátogatni, de inkább gyalog megyek:).
Köszi:)
A biztonsági kód nem egyszerű, kétszerre sem...

Név *:
Email *:
Kód *: