Főoldal » 2018 » Február » 18 » 2018. 02. 18. TOLNA MEGYEI KASTÉLYOK, KÚRIÁK NYOMÁBAN 2.
2:15 PM
2018. 02. 18. TOLNA MEGYEI KASTÉLYOK, KÚRIÁK NYOMÁBAN 2.

Február 17-én folytattuk a Tengelic környéki kastélyok és a Zöldút bejárását. Túráink során mi jóval hosszabb útszakaszokat járunk be, hisz nem csak a kijelölt Zöldúton megyünk végig, hanem sok jelzetlen útszakaszt is beillesztettünk, melyen szintén sok érdekesség, látnivaló volt.

Útvonal: Kölesd (kismegyeháza, református, evangélikus és katolikus templom.) – Szilfás-dűlő – Medinai-völgy – Medina (ref. tp., görögkeleti szerb tp.) – Kisboldogasszony-kápolna – Apponyi-kastély – Hídjapuszta – Szt. István-kápolna – Bezerédj-kastély – erdei temető – Szedres

Táv: 18 km.

Pécsről autóval mentünk öten Szekszárdra. Innen 8 órakor indult a busz, mely 8.35-kor érkezett meg Kölesdre. Itt egy kedves hölgy már várt minket. Elmondhatom igazán szerencsénk volt: csak előző nap vettem fel a kapcsolatot az önkormányzattal, és kértem, nem volna-e lehetőség, hogy megnézzük az 1750-ben épült kismegyeháza csodálatos barokk épületet. A késői bejelentkezésem ellenére, és hogy csak 5-en jövünk találtak rá megoldást, hogy kinyissák. Még kávéval is megvendégelt minket a hölgy, aki rengeteget mesélt a faluról. Csak ámultunk és bámultunk, mennyi fejlesztést valósítottak meg, hány pályázatot nyertek meg, milyen sok minőségi közösségi programjuk van, pedig csak 1450 lakosa van jelenleg a falunak.

Van egy testvértelepülésük is Erdélyben, mely még náluk is sokkal fejlettebb (lett az utóbbi 10 évben), tőlük is sokat tanultak. Rendszeresen szerveznek találkozókat is. Hogy minek is köszönhető az, hogy ennyi szép barokk épületük van, azt az alábbiak magyarázzák: már 3000 évvel ezelőtt virágzó városa volt itt a keltáknak. A Csont-hegy ormán állt tornyos váruk, városuk pedig a mocsaras vidéket szegélyező dombok oldalán terült el. Fontos átkelési pont volt Kölesd abban az időben, kereskedelmi és hadászati szempontból is központnak számított a vidéken. 1779-ben mezőváros lett, 1818-ban pedig uradalmi központtá emelkedett. A 18. század utolsó harmadától a gazdaság és a népesség növekedése lelassult. Sajnos Kölesd nem sorolt be a megye valóban jelentős települései közé. Ma már csak egy átlagos népességű falu, de nagy élni és tenni akarással.

Kölesdről a Szilfás-dűlőn át mentünk le a Medina-völgybe, ahonnan még a lokátorra is volt rálátásunk. Ezt a lokátort tervezték a Zengőre, majd a Tubesre, végül Medina kapta meg. Medina viszont nagy csalódás volt számunkra: rengeteg a romos lakóház, nagyon nagy a szegények, és hátrányos helyzetűek száma. A templomokat és a kastélyt azonban rendben találtuk. Más kérdés, hogy a kastélyt (hotelként működik jelenleg, bár vendégforgalom nyomát nem tapasztaltuk) és a hozzá tartozó kápolnát nagy erőkkel védik, a közelébe sem lehet menni, csak távolról a kerítésen át szemlélhettük.

Medinát elhagyva a Sió hídján vezetett át utunk, majd Hidjapusztán megnéztük a romos Szent István templomot (kápolnát) és a kastélyt, mely jelenleg gyermekotthonként működik. Szomorú látni, hogy ezt a csodálatos építészeti remekművet (kápolnát), így hagyták tönkremenni. Sajnos magántulajdonban van, így az önkormányzat vagy egyház nem sokat tehet érte, ha a tulajdonos füle botját sem mozgatja.

A közelben egy kis domb magaslatán van az egykori temető, ahol a család nagyjai is nyugszanak. A temető néhány síremléke még gondozott, de pár év vagy évtized, és ez a kis erdei temető is az idő homályába vész.

Utunk végpontja Szedres volt, ahol a központban szép új templom áll. Itt szálltunk buszra 15.40-kor, mellyel 20 perces menetidővel Szekszárdra utaztunk.

Biki Endre Gábor

Még mozi is van.

Református templom

Evangélikus templom

Katolikus templom

Artézi forráskútjuk is van, mely kellemes ivóvizet ad.

Ez egy nemesített hunyor lenne? Egy családi ház udvarán láttuk.

Egykor igényes bádogosmunkát végeztek.

Ez a lokátor a távolból.

Medina református temploma

Medinán ilyen házakból sajnos sok van.

Szerb ortodox templom

"KEDVES VENDÉGÜNK MÁR VÁRTUK ÖNT!
LÁTOGATÓKAT NEM FOGADUNK!"
EZ ÁM A MAGYAR VENDÉGSZERETET EGY KISKIRÁLY RÉSZÉRŐL!!!

Az úri vendégek elektromos autóit itt lehet tölteni.

Sió hídja

Sió

A romos kápolna Hidjapusztán

Bezerédj-kastély

Ez már Szedres.

Szedres új katolikus temploma

Kakason megálltunk lefényképezni ezt a szép kápolnafülkét a kereszttel.

A bejárt útvonal. (Héjjas Péter GPS mérése.)

Megtekintések száma: 172 | Hozzáadta:: Endi | Helyezés: 0.0/0
Egyetértek a leírtakkal. Köszönjük a virág nevét, nem ismertük.

A kölesdi hölgy a kivétel, aki erősíti a "szabályt" - mert aztán a többi,amit láttatok nem mondható vigasztalónak. A medinai nagyúr pedig
-valószínűsítem - nincs egyedül ebben az országban, egyre inkább
haladunk a feudalizmus jól bevett szokásrendszere felé. Gyanítom nem
csak egy "Medina" van ebben az országban...
A virág neve: keleti hunyor   https://www.tuja.hu/keleti_hunyor_helleborus.html