Főoldal » 2018 » Április » 14 » 2018. 04. 14. FOTÓK A MALOMVÖLGYI ÉJSZAKAI TÚRÁRÓL
11:27 AM
2018. 04. 14. FOTÓK A MALOMVÖLGYI ÉJSZAKAI TÚRÁRÓL

Egy szép áprilisi napon (péntek 13-a) indultunk el Pécsről a 17.30-as busszal. Mindössze 18 percet utaztunk, és máris Keszüben voltunk. Itt még csatlakoztak néhányan, akik autóval jöttek. 22-en + 1 kutya indultunk el a meghirdetett nyársalós éjszakai túránkra. Bár közel Pécshez és a Mecsekhez jártunk, sokan talán nem is gondolnák, hogy ez is a Baranyai-dombság része, mint, pl. Máriakéménd. Keszüt hétvégi házak mentén hagytuk el, majd betértünk egy csendes kis erdős völgybe, melyben patak csörgedezett. Egy helyen sajnos csak egy eléggé bozótos részen tudtunk haladni, de felérve a szántásra még ragyogó napsütés fogadott, és a Mecsekre is ráláthattunk.

Útközben hófehéren virágzó kökénybokrokat láthattunk, melynek kellemes illatát már messziről érezhettük a levegőben. A Kökényi-tetőnél dél felé adódott szép kilátás, a Villányi-hegységre (Tenkesre és a Szársomlyóra), valamint a határainktól túl eső Papuk-hegységre. Présházak mentén értünk arra a lejtőpihenőre, melyen a Bagolyvár-kilátó áll, sajnos egyre rosszabb állapotban. Felmentünk azért rá, és megcsodáltuk a lemenő Nap idején a Malomvölgyi-tavakat. Innen egy meredek ösvényen jutottunk az erdőben álló, 1826-ban épített Szent Kereszt-kápolnához. Sajnos a többszöri felújítás ellenére vandálok, az ablakait kiverték, ajtaját megrongálták, kegytárgyai eltűntek. Úgy tűnik már feladták a küzdelmet és sorsára hagyták az épületet. Innen egy szintén meredek ösvényen ereszkedtünk le a Malomvölgyi-parkerdő déli bejáratához.

Hamarosan már szürkületben értük el a pihenőhelyet, ahol elkészítettem a Hups Käsa (magyarul ejtsd „hupsz kéze”, de nem busz kéze <ÉVI>) túrót (magyarul büdös túró a neve) és megkóstolhatták a túratársak. Többféleképpen elkészíthető, én az alábbiak szerint állítottam össze: 1 kg házi túró, 30 dkg tejföl, egy kis só (nem a káliumos, ami mérgező és sokan veszitek a boltokban, hanem erdélyi valódi sóbányából származó durva szemcsés kissé szürkés só. Tudni kell, hogy a só, sohasem teljesen fehér, hanem kissé szürkés. A hófehér csillogó (pl. Horváth Rozi só, hát minden csak nem só.) De visszatérve a további összetevőkre jön még hozzá őrölt piros paprika (a kiváló minőségű kalocsait hoztam, melyet az ottani paprika múzeumban vásároltam). Az utolsó elem a szódabikarbóna, kémiai nevén nátrium-hidrogénkarbonát (Jocinak: „étkezési minőséggel majdnem megegyező” is lehet, melyet felmosásra és folttisztításra is használnak.) Én természetesen a legjobb minőségűt hoztam egy mohácsi gyártótól. Jó tudni, hogy sokak, és egyes orvosok szerint a szódabikarbóna megöli a rákos sejteket. Rendszeres fogyasztása bizonyos ételekbe (főzelékek, bableves, stb.) fontos lenne a használata. Két-három generációval ezelőtt ez az anyag nem hiányozhatott „öreganyáink” polcairól. Nem is volt ennyi rosszindulatú megbetegedés. Szóval érdemes használni, de különféle gyomorbántalmak vagy reflux esetén is hatásos. Nagyon fontos a szervezet számára a lúgosítás. Akinél már megtörtént a baj, naponta kétszer fél pohár vízben egy kis kávéskanállal oldjon fel, is próbálja ezt inni kb. 3 hétig. A Szóval ezekből az anyagokból „kavircoltam” nektek össze a büdös túrót. Remélem ízlett mindenkinek :)

Közben már a fiúk javában beindították a tábortüzet. Jó volt látni, hogy mindenki mennyi mindennel és milyen elegánsan készült: „Zsolnay tányérok, nyársnak valók, desszert, gyümölcs, miegymás…

Ahogy sötétedés után rohamosan hűlt le a levegő, jó volt körbeülni a tüzet. Kb. másfél órás itt tartózkodás után elindultunk a város felé, de néhányan még maradtak. A tó nyugati oldalán mentünk lámpásainkkal, előttünk egy ékszerdoboz csillant fel: Pécs városának fénye, a Mecsek-oldal és a színesen kivilágított TV-torony. Péterpuszta érintésével a kerékpárúton értük el a város határát, ahol a Malomvölgyi úti buszfordulóban a 22.23-kor induló 73-as járatot értük el. Köszönöm mindenkinek, hogy eljöttetek, gyertek legközelebb is a túrámra.

Biki Endre Gábor, túravezető

Virágzik a kökény

Nappal szemben.

Villányi-hegység

Bagolyvár-kilátó

Szent Kereszt-kápolna

Fotók: BEG

Megtekintések száma: 372 | Hozzáadta:: Endi | Helyezés: 0.0/0
Jó hangulatú kis túra lehetett, a sváb túró receptjét pedig talán többen megjegyezték és majd készítenek maguknak is.

Köszi a túrát Endre! Jó a beszámoló.
Bár biztos sokan nem értik majd egyes részeit, de nem baj mi tudjuk miről van szó!