Főoldal » 2018 » Április » 23 » 2018. 04. 22. FOTÓK A BARNA-KŐTŐL ÓBÁNYÁIG VEZETŐ TÚRÁRÓL
0:02 AM
2018. 04. 22. FOTÓK A BARNA-KŐTŐL ÓBÁNYÁIG VEZETŐ TÚRÁRÓL

A Mecsek Egyesület egy érdekes útvonalú túrát szervezett a Keleti-Mecsekbe április 22-én. A túra ugyanis az utóbbi évtizedekben feledésbe merülő Sín-gödör-völgyből indult. Itt a Barna-kőnél az utasforgalom hiányában megszüntetett egykori buszmegálló helyén kérésünkre újra megállt a Pécsről induló járatunk. Valamikor járatosabb volt ez a völgy, mert kifejezetten a turisták számára létezett egy feltételes megálló itt. 28 fővel indultunk el Kalangya Attila vezetésével, aki mindjárt az indulásnál említette a hely érdekes mondáit, történeteit. Pl. valamikor itt a völgyben aranyat is bányásztak, egy kőzúzógép volt a patakba telepítve, hogy kinyerjék az aranyat. A vállalkozás, mivel nagyon kevés aranyrögöt találtak, hamar abbamaradt. Egyesek szerint a patak mészkőszikláiba vájt barázdák ennek nyomai, mások úgy vélik, hogy a patak természetes koptató munkája, megint másik, ősi, esetleg római kori útbevágásokra gondolnak, mivel a Pilisben is előfordulnak ilyenek. Egyébként közülünk sokan megállapították, hogy nagyon szép a völgy a csobogó patakkal, kis vízesésekkel, érdemes lenne erre gyakrabban járni, főleg, hogy már nincs sok kidőlt fa, mint régebben és a völgy viszonylag jól járható.

A Szederindás-kúthoz érve láttuk, hogy a víz nagy része a falazat alól jön. Meglazult a cementes rögzítés, ezt most ideiglenesen agyaggal és kövekkel eltömítettük, így újra a teljes vízhozam a csőből jön. A végleges megoldás egy vödörnyi malterból új zárógát építése lenne. Szép erdőben értünk fel a tetőre, ahonnan egy jelzetlen úton a Pásztor-forrás rétjére ereszkedtünk le. Itt tartottuk ebédszünetünket. A piros sávon értük el a Hárs-hegy fennsíkjának tisztását, ahonnan szép erdei úton jutottunk el a Cigány-hegyi-kilátóhoz. Szép a kilátó és a kilátás is, de az építmény belseje, amit vandál kezek összerondítottak, már kevésbé.

Ezután a bájos fekvésű hegyi falu, Kisújbánya következett, ahol már a település elején a Klumpás konyhánál nagy turistaforgalmat tapasztaltunk. A csodálatos Óbányai-völgyön mentünk tovább, ahol a Ferde-vízesést és a Csepegő-sziklát csodálhattuk meg. A völgyben és lejjebb Óbánya környékén hatalmas hétvégente a turistaforgalom, melyet a vendéglátóegységek, na meg a szép nyári tavasz, csak erősítenek. Aki vette a fáradságot, és lassított, az a völgyben több kiépített forrással is találkozhatott és vizükkel felfrissülhetett. Ilyenek a Béke-forrás, Bodzás-forrás és a Pataki-forrás. Én megálltam mindegyiknél, bár sok tisztítanivaló egyiknél sem volt, hiszen a nagy vízhozam miatt ezek öntisztulók.

Utunk utolsó kellemes színfoltja a Pisztrángos-tavak voltak, majd Óbányára érve maradt egy óránk a vendéglátóegységben felfrissülni, jóllakni. Egyesek gyalog mentek ki Mecseknádasdra, a fele társaság viszont megvárta a buszt, ami sajnos 20 percet késett, mert a járat meghibásodott és újat küldtek helyette. Már-már úgy tűnt, hogy Mecseknádasdon nem is érjük el a csatlakozást, de a közlekedési központ és egyik túratársunk jelezte a másik kollégának, hogy várja be a késve érkező járatunkat. Szerencsénk volt: Nádason az Árpád-kori templom kanyarjában a Bonyhádról jövő buszt félreállítva találtuk, így lehetőség volt az átszállásra és indulhattunk Pécs felé. Köszönjük Attilának a nagyszerű túrát, klassz volt :)

Biki Endre Gábor

A Sín-(gödör)

Erre kell menni, ott a piros kör a fán :)

Alig folyik

A "forrásdoki" gyógyítása és a közönség segítsége után

Cigányhegyi-kilátó

Belül ez van, sajnos!

Kisújbánya temploma

Régi pince maradványa a Bodzás-forrásnál (eddig sohasem vettem észre)

Épület is állt egykor a Bodzás-forrás közelében.

A fenti fotóra kattintva Dr. Héjjas Péter fotói jelennek meg.

Pisztrángos-tavak

Óbánya

Megtekintések száma: 283 | Hozzáadta:: Endi | Helyezés: 0.0/0
Ebben a tényleg szinte nyárias időben szép túrátok volt - szép úton. Előkerestem a régi fotókat, le se írom, mikor jártam arra...Az már "történelem" :-)