Főoldal » 2018 » Június » 5 » 2018. 06. 05. TÚRA A KISHAJMÁSI ANGYALOK NYOMÁBAN, AVAGY BAKÓCAI KABÓCÁK*
10:22 PM
2018. 06. 05. TÚRA A KISHAJMÁSI ANGYALOK NYOMÁBAN, AVAGY BAKÓCAI KABÓCÁK*

A fotóra kattintva tekinthetők meg Héjjas Péter képei.

A Pécsi Főpályaudvaron még csak heten, a vonaton már kilencen készültünk arra, hogy megkeressük a „márakéméndi Zsolnay angyalok párjait” a kishajmási Kálvária dombon. A Kishajmás-Szatinai vasúti megállóban még három bátor túratársunk csatlakozott hozzánk. Tizenhárman vágtunk neki a Kishajmás – Kálvária – Lipalagi-erdő –Tóth-forrás – Kisbeszterce – Lóka-puszta – Hollófészek – Nagymát–Bakóca útvonalon vezetett túrának.

Először a „Szent Kereszt” felmagasztalására - 1906-ban - emelt rk. templomot tekintettük meg. Az 1542-es pápai tizedjegyzékben „Hagymas” néven szereplő településről és a „Zsolnay-kincseket” rejtő Kálváriáról adtam rövid tájékoztatást túratársaimnak, majd a település könyvtárában megtekintettük az egykor híres Kishajmási Kerámiaüzem kiállított darabjait. A szépen lekaszált Kálvárián a szintén Zsolnay Gyárban készült mázas kerámia stációképek nyomán jutottunk fel a három pirogránit angyalhoz, majd a Szent Sírban fekvő (szintén pirogránit) Jézus szoborhoz. A Lechner Ödön által tervezett, Kiss György szobrász által alkotott 11 angyal szobor közül öt a kőbányai Szt. László templom homlokzatát díszíti, kettő a máriakéméndi Nagyboldogasszony kegytemplom előtt áll felújítva, egy valamikor a Zsolnay mauzóleum tetején állt, de elpusztult (Rüll József túratársunk közlése szerint munkásőrök lőtték szét). Három angyal – letört szárnyakkal, de viszonylag jó állapotban – áll rendületlenül a falu feletti domboldalon és őrzi tekintetével a Kishajmás előtt elterülő völgyet. A stációképek mentén lesétálva a dombról a közelben található Mézes-kút felé vettük utunkat.

Ezután homokkő kibúvásos területen haladtunk, a kőzetes partfalban valamikori barlanglakások nyomait láttuk. Nyílt terepen folytattuk utunkat, amelyet gabonaföldek és szőlős területek szegélyeztek. A gerincútról nagyon szép kilátás nyílt a Mecsek teljes vonulatára. Kisbeszterce településtől délre, a kék sáv jelzés leágazásában 3 vadregényes szurdokvölgy találkozásában fakad a Tóth László erdőmérnökről elnevezett, 2001-ben foglalt forrás. Miután feltöltöttük kulacsainkat a friss vízzel és elfogyasztottuk szendvicseink egy részét, továbbindultunk Kisbeszterce felé.

Az erdős területről kiérve kaszálók és legelők mellett haladtunk. A Szentegyház dűlőben (mai településtől délre) egy hatalmas nyárfa jelzi, hol állt a középkori település Szt. Judás és Tádé tiszteletére emelt egyháza, s valószínűleg a falu is. A törökök rombolták le a templomot és köveit a Szigetvár megerősítésére szállítatták el a legenda szerint. A templom három elásott harangját a föld mélye rejti – így tudják a helyiek. A falu végét elérve nyugati irányba kanyarodva a szőlőhegy felé vettük utunkat. Mielőtt felértünk a gerincre, beborult az ég és frissítő esőcseppek permeteztek ránk. A váratlan „égi áldástól” kissé felfrissülve indultunk Lóka-puszta (Csordás tanya) felé. Az erdős területen elhaladtunk a hatvanas években felszámolt egykori cigánytelep mellett. Csodálatos környezetben található a felújított erdészlakás: a völgyben egy - források vizéből felduzzasztott - kis halastó, a ház felett egy vén csertölgy alatt padok várják a pihenni vágyókat.

Némi pihenés után Hollófészek felé vettük utunkat. Hosszú emelkedő után újra a kéktúra jelzésen folytattuk túránkat. A Zselic legmagasabb pontjára (Hollófészek 358 m) is felsétált néhány társunk, majd irány a nagymátéi arborétum és „vadászház”. Miután megcsodáltuk a pompás környezetet, néhány szem madárcseresznyét csipkedtünk a parkban található hatalmas cseresznyefákról, majd friss vizet vételeztünk és indultunk Bakóca felé. A Fekete István Emlékösvény (K+) útvonalán haladtunk északi irányban. Az útvonalról egy kilátóhoz vezető tábla térített el jobbra (keleti irányban) a fél táv környékén. Egy háromszintes fa kilátóból csodálhattuk meg a környéket. Bakócára érve a Sáfrány Géza Fazekas Múzeumnál már vártak bennünket. A hetvenes évek elejétől működő kiállítást tavaly Fekete István Emlékszobával bővítették. A település közepe felé vettük utunkat: a valamikori Zárda (alsó iskola) épület és a templom mellett elhaladva jutottunk a helyi „vendéglátó egységhez”. Itt nagyon kulturált körülmények és széles választék várja a megfáradt, szomjas turistákat. Autóbusszal és vonattal utaztunk vissza Pécsre.

Lábjegyzet:*Dr. Héjjas Péter barátom nyomán

Schóber József, önkéntes túravezető

Fotók: Schóber József

Megtekintések száma: 155 | Hozzáadta:: Endi | Helyezés: 0.0/0
Kár, hogy a kishajmási angyalokkal semmiféle "csoda" nem fog történni....