Főoldal » 2018 » December » 20 » 2018. 12. 20. FÜRDŐTÚRA MEZŐKÖVESDRE
5:22 PM
2018. 12. 20. FÜRDŐTÚRA MEZŐKÖVESDRE


Füzesabony, vasútállomás

Pécs és Mezőkövesd távolsága vasúton 370 km. Jó, elfogadom, ha valaki azt mondja, hogy nagyon messze van. De, ha én úgy találom, hogy ehhez van jó közösségi közlekedés, az átszállópontokon jó csatlakozások vannak, és nem „kipercezettek”, akkor a fene gondolná, hogy mégis veszélyes lehet elindulni.

Pécsről elvileg a következőképp lehet megjárni egy nap alatt az utat: 5.14-kor Pécsről Budapest, Kelenföldig (érkezés 8.20), és van 35 perc átérni a Keleti pályaudvarra, amit 4-es metróval lehet megoldani 13 perc alatt. Innen 8.55-kor indul az egri gyorsvonat, mely 10.29-kor érkezik Füzesabonyba, onnan pedig 31 perc várakozás után 11.00 órakor indul vonat Mezőkövesdre, ami 10 perc alatt 11.10-re meg is érkezik. Innen az állomásról 150 Ft-ért helyijárat visz át a fürdőbe 11.17-kor, így 11.25-re elvileg a Zsóry fürdő bejáratánál lehetne lenni. Négy óra fürdési idő lenne így.

Vissza a fürdőtől 15.40-kor indul a helyijárat a Mezővesdi vasútállomásra, ahonnan 16.12-kor megy a vonat, mely 16.24-re érkezik Füzesabonyba. Innen 41 perc várakozás után 17.05-kor indul az IC Bp, Keleti pályaudvarra, és ide 18.30-ra érkezik meg. Van 65 perc átérni a metróval Kelenföldre és ott elérni az utolsó közlekedési lehetőséget 19.35-kor Pécs felé.

Ez mind szép és jó. Csakhogy ami elméletben működik, nem biztos, hogy a gyakorlatban is. Az élet ugyanis néha másképp alakítja a közlekedést. Én próbáltam előrelátó lenni, és mindent figyelembe venni, ne péntek legyen az utazás napja, amikor sok kollégista jön, ne is csütörtök, mert akkor is többen utaznak, legyen szerda, az egy köztes nap. Az időjárás sem mondott semmi rendkívülit, hó nem várható, napközben -5 fok körüli hőmérsékletre lehet számítani. Ónos esőt egy nappal későbbre mondtak, így ettől sem kellett tartani.

Következzenek a tények: Pécsről Bp. Keleti pályaudvarig gond nélkül el lehetett jutni. De ott jött a fekete leves. Beszálltunk a 8.55-ös vonatba, ami csak nem akart elindulni. A kalauz ott ácsorgott, és jeleztem neki, hogy Füzesabonyban átszállnánk, azt mondja, szinte minden vonalon késések vannak a rendkívül hideg időjárás (!) miatt, most pedig műszaki hiba lépett fel, dolgoznak rajta, szerinte pár perc késéssel el fog tudni indulni a vonat, és mivel bőven van idő az átszállásra, nem lesz gond, de ha mégis, akkor ő tud intézkedni, és megvárakoztatják a Mezőkövesdre menő vonatot.

Sajnos a szerelés nem ment túl gyorsan, 28 perc késéssel, 8.55 helyett 9.23-kor indultunk végül el. Még így is reméltem, hogy odaérünk, és megvár az a vonat, hisz mondta, hogy el tudja intézni. De alig mentünk 20 percet, amikor szaladva jött a kalauz, hogy van-e orvos a vonaton, mert egy utas rosszul lett. Nem volt, meg kellett állítani a „gyorsvonatunkat” Isaszegnél, és mentőt hívtak. Az élet-halál között lévő utast még a vonaton ellátták, majd mentővel kórházba szállították. 40 percet álltunk itt. Végül 67 perc késéssel értünk Füzesabonyba, természetesen a vonatunk már régen elment, de mondta is a kalauznő, hogy ennyit már nem tudják várakoztatni. Sajnálja, ez egy rendkívüli helyzet. Sokan akartak mások is átszállni. Füzesabonyban az az ötlet támadt, hogy taxit kellene hívni, de mivel kiderült, hogy 6000 Ft-nál is több, az a 13 km-es út, ezt nem vállaltuk. Kénytelenek voltunk megvárni a következő vonatot. 12.33-kor elindult a vonat. Persze nem volt ehhez csatlakozó helyijárat, így innen már nem volt más megoldás, csak a helyi taxi, ami a körülményekhez képest (1800 Ft.) még elfogadható volt. A 4 helyett csak 2 óra fürdésre maradt idő, így ennek minden percét a vízben töltve ki kellett használni. Sok medence van, így mindegyikben 10-15 percet lehetett eltölteni.

Hamar elment ez a két óra, jöhet a visszaút, ami már simább lesz, gondoltam. Az előre kinézett menetrend szerint 15.40-kor el is indult a helyijárat a vasútállomásra, ahol rögtön kiderült, késik a vonat, bár csak 10 percet. Jó, ez még belefér, még akkor is elérhető lesz a csatlakozás. Füzesabonyban is jelezte a kijelző, hogy a Bp. felé menő IC vonatunk is késik műszaki meghibásodás miatt. 10 perc késéssel meg is érkezett, ami még nem lenne vészes. Csak, hogy útközben újabb gondok adódtak. Bár a 1,5 órás út során Bp-ig egyetlen helyen sem kellene, hogy megálljon a vonat, számtalanszor lelassított, megállt, vagy éppen csak döcögött. A kalauz szerint a nagy hidegben (ekkor volt – 7 fok) eltörtek a sínek, ráadásul a nagy köd miatt sebességkorlátozást rendelt el a MÁV.

Félő volt, hogy egyáltalán nem lehet majd elérni az utolsó Pécsre közlekedő csatlakozást, és nem marad más, mint a pályaudvaron éjszakázni…

Végül 36 perc késéssel érkeztünk meg a Keletibe. Sajnos a leghátsó vágányra állították be a szerelvényt. Amilyen sebességgel, csak lehetett, futás több száz métert, a metróig, a mozgólépcsőn pedig mindenkin áttolakodva. Elindult a metró. A szerencsének és annak is köszönhetően, hogy a 19.30-as járatot, december 9-étől 5 perccel később, 19.35-kor indítják, még éppen el lehetett érni. Hogy végre valami jól is sikerüljön, Pécsre hajszálpontosan megérkezett az IC 22.40-re.

Hiába a nagyszerű lehetőségek, mint pl. az utazási kedvezményem, a kártyám, amiken a fürdők nem kerülnek készpénzbe, a jövőben meggondolandók ezek a távolabbi országjárások, mert a MÁV egyszerűen nem képes feladatát ellátni. Ha hideg van, azért nem járnak rendesen a vonatok, ha meleg van, akkor meg azért. Mindig van valami kifogás. És, ha ehhez jön még baleset, vagy bármi egyéb körülmény, akkor meghiúsul a program.

 

Na, végre valami szó essen Mezőkövesdről és a fürdőről is: a 16.000 lakosú Mezőkövesd Budapesttől 130 km-re a Bükk-hegység déli lábánál terül el. Gazdasági, kereskedelmi, kulturális és turisztikai központ.

Centrális fekvésének köszönhetően könnyen megközelíthető innen több nemzeti park, történelmi emlékhely és világörökségi helyszín. A turistabarát városvezetésnek köszönhetően folyamatosan fejlődik, virágzik a város. Nemrég újult meg számos épület, köztük a Matyó Múzeum, a Városi Galéria, a Zsóry-fürdő és a Szent László tér.

A matyó népművészet 2012. decembere óta része az UNESCO szellemi világörökségeinek, illetve hungarikum is egyben.

A matyó múzeumról, népviseletről, és egyéb látnivalókról, melyet most nem sikerült megtekinteni itt nagyon jó összefoglaló látható, hogy micsoda kincsük, értékük van: MATYÓ

A Zsóry Gyógy- és Strandfürdő Észak-Magyarország legnagyobb forgalmával rendelkező gyógyfürdője. A meleg vizet olaj után kutatva találta 1939-ben Zsóry Lajos országgyűlési képviselő a földjén, 875 méter mélyen. A felfedezés mindenkit meglepett, a vízoszlop 23-30 méter magasra tört. A kút percenként 3000 liter 62 Celsius fokos vizet adott, teljesítménye és hőmérséklete is napról napra emelkedett. Zsóry Lajos először palackozott formában hozta forgalomba a termálvizet, majd 1940-ben átadták az első fürdőmedencét is. A víz gyógyító hatása miatt hamar közkedvelt lett a környék lakosai körében.

A víz kémiai és fizikai vizsgálatát az 1950-es években végezték el, és megállapították, hogy értékes termálvíz, amely kalciumot, magnéziumot, hidrokarbonátot, kloridot és ként tartalmaz. A hatvanas években ikermedence, majd a következő évtizedben fürdőcsarnok, fedett folyosó, kert, park, térvilágítás épült a fürdőbe, végül pedig elkészült a főbejárat épülete és felépültek a szolgáltató pavilonok is. A nagy anyagi ráfordítások, átalakítások miatt már a ’70-es évek közepén országosan elismert, színvonalas fürdővé fejlődött a Mezőkövesd mellett fürdőkomplexum.
A 80-as években a gyógyászati részleg is komoly fejlődésnek indult a fürdőben. 1980-81-ben felépült a gyógyászati épület, 1983-ban pedig a fürdőt az Egészségügyi Minisztérium gyógyfürdővé nyilvánította. A kor elvárásaihoz alkalmazkodva és a legfiatalabbak igényeit is kielégítendő a 80-as 90-es évek fordulóján vízi csúszdát építettek, majd átadták a fedett, feszített víztükrű uszodát. A fejlesztési folyamat ezt követően egy időre leállt, de az ezredfordulóra szerencsére újra megindult. A 2000-es évek elején hatalmas beruházások kezdődtek Zsóry Fürdőben, melyeknek köszönhetően új gyermekmedencét, egy modern gyógyászati részleget és egy minden igényt kielégítő új élménymedencét is birtokba vehettek a látogatók. Ma Zsóry a térség egyik legkedveltebb fürdője. A külső élmény- és gyógymedencék egész évben igénybe vehetőek, a strand május 1-jén nyílik meg, az ikermedence pedig általában húsvéttól üzemel. A szaunavilágban a hagyományos finn szauna és gőzkabin mellett bioszauna, infraszauna, aroma kabin és sókabin áll a vendégek rendelkezésére. Ezek mellett jakuzzi és terápiás medence is igénybe vehető a fürdőben.

A fenti szolgáltatásokhoz képest olcsó fürdőnek számít, az egész napos, és az egész árú jegy is csupán 2000 Ft.

A víz összetétele kalcium-magnézium-hidrogénkarbonátos gyógyvíz. Szabad szénsavat is tartalmaz, kiemelkedően magas a szulfit tartalma, így a kénes vizek közé sorolják. Jelenleg nincs ivókút, sőt azt írják, hogy emberi fogyasztása tilos. Régebben kimondottan ajánlották ivókúra céljára, mert így jelentős kalcium juttatható a szervezetbe, javítva a csontok mészanyagcseréjét. Nem véletlen, hogy a névadó Zsóry Lajos is palackoztatta.

 


Füzesabony


Matyó minták a füzesabonyi vasúti aluljáróban


A mezőkövesdi Zsóry fürdő régen

Napjainkban a fürdő bejárata


A nyirkos és hideg időben zúzmara képződik


A gőzölgő kénes víz a kinti medencében

Megtekintések száma: 56 | Hozzáadta:: Endi | Helyezés: 0.0/0
Összes hozzászólás: 2
0
2 Endi  
Igen a Százhalombatta - Érd - Kelenföld szakasz felújítása 2018 óta zajlik, és állítólag e rövid szakasz csak 2020-ra készül el. Addig marad a vonatpótlás, a hosszabb menetidővel, átszállással és egyéb kényelmetlenségekkel.

0 Spam
1 aranyosfodorka  
Ami rémregényt a vonatos közlekedésről leírtál - egyszerűen elképesztő...Fel nem foghatom, hogy a magyar állam miért teszi tönkre a vasutat, hiszen maximálisan környezetkélőbb lenne a vonattal közlekedés, mint az autózás.És az hogy egy felújítás miképp tarthat évekig - hát az végképp nem érthető. Vagyis érthető, hiszen ennek az országnak a kormánya sok mindennel törődik, ami az ő érdekeiket szolgálja. De minisztereink NEM vonaton utaznak, az biztos.És akkor i9nnen kezdve nincs is nagyon mit beszélni. Kisvasút van, üresen jár, nagyvasút meg pusztuljon, azokkal együtt, akik utazni szeretnének vele....
A fürdő: Nem tudtam hogy ez egy ilyen hatalmas komplexum - már már egy külön kisváros a városon belül. A mutatott képek alapján nagyon szép lehet és tény, a belépő egész emberséges. Érdemes lenne ide elmenni - ha közelebb lenne.

Név *:
Email *:
Kód *: