Főoldal » 2018 » December » 22 » 2018. 12. 22. MEGTARTOTTA A MECSEK EGYESÜLET ÉVZÁRÓ TÚRÁJÁT
8:49 PM
2018. 12. 22. MEGTARTOTTA A MECSEK EGYESÜLET ÉVZÁRÓ TÚRÁJÁT

December 22-én került sor a Mecsek Egyesület évzáró túrájára közös szervezésben a Baranya Megyei Természetbarát Szövetséggel a Nyugati-Mecsekben. Gayer Éva vezetésével a Pellérdi elágazástól indultunk el a lakóházak, és szőlők között vezető dűlőutakon. A Boldogasszony-völgyben a régi kőfejtőnél álltunk meg. Már az előző hetekben gondolkodtunk azon, itt ismertetni kellene a Boldogasszony-völgy mondáját, de semmilyen információ nem került elő a témával kapcsolatban. Márpedig a túrázók közül biztosan lesznek, akik kérdezni fogják, hogy, honnan kapta a nevét a völgy. Valamit márpedig mondani kell. Hát van a csapatban egy (mese)író, megírta ő a történetet, ami így hangzik.

Boldogasszony-völgy legendája

Hol volt, hol nem volt, volt egyszer egy meredek száraz völgy a Mecsekben a Jakab-hegy déli oldalában. Csapadékosabb időszakokban a völgyben kis patak csordogált, melyet fent és alább több forrás is táplált. Most a 23. század derekán már csak kevesen emlékeznek arra, hogy honnan is kapta nevét a völgy. Hajdanán, amikor még a Mecsek Egyesület gyalogtúrákat szervezett az egyesület tagjainak, a természetjáró osztály vezetője mindig valami furfangos útvonalat talált ki a túravezetőknek. Sokan jöttek vissza, sírva, panaszkodva, hogy ők bizony nem találták meg azt a fránya útvonalat. Sugdosták is egymás között: bezzeg mennyivel jobb dolguk van más egyesületek túravezetőinek, ott bizony mindig ugyanarra mehetnek a szépen kijelölt utakon, pl. Zengőre, Misinára, Szuadóba. Itt meg alig győzzük a tájékozódást, különösen a Sötét-völgy és Szörnye-völgytől délre eső Boldogasszony-völgyben, mondogatták egymásnak. Egyszer az egyik túravezető helyett másik túravezetőt kellett keresni. Így került sor ennek a meredek déli völgynek a bejárása. A túravezető többször is elment, de csaknem találta a helyes irányt, és mindig visszatért eredeti kiindulópontjára. Bolyongásai során mindig valami borzalmas dolog történt, hol lemerült vagy elnémult a telefonja, hol meg kutyák rohamozták meg. Végül Éva nagy boldogan meglelte a helyes irányt a völgyben, azóta nevezik a völgyet Boldogasszony-völgynek.

A szép sziklás völgyben elindultunk az ösvényen felfelé a kis csörgedező patak mentén. A sziklás hegyoldalakban rendkívül sok szúrós csodabogyót lehetett látni. A cserkúti hétvégi házakhoz érve remek kilátás nyílott a dél felé elterülő síkságra, amit még hó borított, pedig itt a hegyen már elolvadt. Ennek az a magyarázata, hogy az előző napokban ezt a részt erős köd ülte meg, a hideg levegő itt megrekedt, és nem olvadt el a hó. Ami még igazán különleges volt, hogy a légvonalban innen 70 km-re lévő Papuk-hegység milyen jól látszott, és mennyire közelinek tűnt.

Utunk során kis kitérőt tettünk a piros kör jelzésen a Farkas-forráshoz, majd a Z+ jelzés elágazásánál álltunk meg egy kis pihenőre. Innen már végig a zöld sáv jelzésen gyalogoltunk Éger-tetőig, ahol az ebédszünetet tartottuk. Itt előkerült Gayer Évi hátizsákjából az édességcsomag. Apró sütemények és finomságok, tojás és mindenféle jó várta a túrázókat. Egy üveg szamócalekvárral én is gyarapítottam a kínálatot. A karácsonyi meglepetésprogram után elindultunk a mohás északi oldalon lefelé, és a Mohosi-kis-kútnál álltunk meg egy percre. Többen mondták, ők ezt a forrást még nem látták folyni. Elkotorva a leveleket megmutattam az alsó kifolyót, hogy azon a legszárazabb időszakokban is vételezhető víz. Ezúton is kérek mindenkit, adja tovább az információt, hogy a Mohosi-kis-kútnál, ha felül nem folyik, a vizet 5 m-el lejjebb a part oldalában kell keresni.

Innen már hamar leértünk az Égervölgyi-tóhoz, ahol elbúcsúztunk túratársainktól, de többen még bejöttek a Teca Mama vendéglőjébe. A túravezetőkkel megebédeltünk, majd kellemesen elbeszélgettünk az egyesület működéséről, életéről, a gondjainkról, problémáinkról, megoldandó feladatainkról, sikereinkről és eredményeinkről. A túrán 34 fő vett részt. Ezúton is köszönjük Gayer Éva önkéntes túravezető munkáját, a felkészülést és, hogy hátizsákját megpakolva saját költségére ellátta a túratársakat finom falatokkal. Áldott, békés karácsonyi ünnepeket, és túrákban gazdag új évet kívánok minden túratársamnak.