Főoldal » 2019 » Január » 5 » 2019. 01. 05. FÜRDŐTÚRA MAGYARHERTELENDRE
2:48 PM
2019. 01. 05. FÜRDŐTÚRA MAGYARHERTELENDRE

A 600 lakosú Magyarhertelend a Nyugati-Mecsekben található. Gyógyvizű fürdőjéről vált igazán ismertté, mely az 1960-as évektől kezdte meg működését. Pécstől mindössze 25 km-re fekszik, ám a közlekedés mégsem olyan egyszerű erre felé. Téli szezonban Pécsről mindössze napi egyetlen buszjárat indul a faluba, az is délután, ami ugye nem kedvez a turizmusnak sem, hiszen túrára, fürdésre, egy egész napot szán az ember és ilyenkor reggel, de legalábbis délelőtt célszerű elindulni. Hát akkor hogyan lehet mégis ide eljutni? (És, hogy miért írom ilyen részletesen? Tudjuk, volt olyan túratársunk, aki az előre megkapott fürdőbelépőjeggyel a kezében nem tudott eljutni Hertelendre, mert a menetrend szövevényes rendszerében képtelen volt kiigazodni, és sajnos segítséget sem kért az információs irodánál. El tudott volna menni átszállással, de ő csak közvetlen járatot keresett, és mivel nem talált, mérgében összetépte a jegyeket és nem ment sehová. Szóval tájékozódni tudni kell…)

Ha valaki néhány évtizeddel ezelőtt szeretett volna Pécsről Magyarhertelendre utazni, az bizonyára Komlóra vagy Magyarszékre ment volna busszal és onnan vasúton jutott volna el Hertelendre. Igen vasútvonalon, mert, hogy Magyarhertelendet a mai napig érinti a Dombóvár – Sásd – Komló szárnyvonal az alábbi megállókkal: Komló, Mecsekjánosi, Mecsekpölöske, Magyarszék (régen még a Sikonda gyógyfürdő is szerepelt az állomásépület falán, mely felirat halványan még ma is látható, de mivel bonyodalmat okozott az utasok körében, hogy innen a fürdő még 6 km-re van, később törölték az állomás nevéből), Magyarhertelend, Bodolyabér, Godisa, Sásd - (Dombóvár).

A vasútvonal 2009-ig működött és napi 6-8 járatpár indult a vonalon. Csakhogy ekkor az MSZP a vasútvonalat felvette a halálraítélt vonalak listájára, és 2009. decemberi menetrendváltással elment az utolsó vonat. A vonatok helyett buszokat indítottak. Az amúgy is többnyire lepusztult állomásépületek, melyek a vonalon találhatóak, még inkább romlásnak indultak, igaz jegykiadás a megszűnés évében Komló és Sásd állomás kivételével egyikben sem volt már, ezen esetekben a kalauz adta ki a felszálló utasoknak a jegyet.

Egy év üzemszünet után FIDESZ hatalomra kerülése után, 2010 decemberében újraindult a vonatközlekedés, mégpedig egy új ütemes menetrend lett kialakítva, és kétóránként indultak a vonatok a hét minden napján egyformán. Komlóról 4.50, 7.05, 11.05, 13.05, 15.05, 17.05, 19.05, 21.05-kor indultak a vonatok Sásd felé (csak a délelőtti időszakban maradt ki egy járat, 9.05-kor nem indult vonat). Vissza ugyanígy kétóránként. Ez egy nagyon kedvező menetrend volt, én kint voltam utasszámláláson, akkor még vonatonként 10-25 utas volt. Ám a döntéshozók az utas számot kevesellték, ami egy idő után további csökkenést mutatott. Igen ám, de ennek is megvan az oka. A vonatpótló autóbuszjáratokat nem állították le, sőt hivatalosan is bekerültek a menetrendbe, és párhuzamosan közlekedtek a vonatokkal. Így sokan a buszokkal utaztak, főleg délelőtt, amikor 4 óra időköz is eltelt, mire jött a következő vonat.

Egy évet közlekedtek a vonatok az ütemes menetrend szerint, ám 2011 decemberétől a kormány napi 2 járatpárra csökkentette a vonatok számát, azaz reggel 7 órakor és délután 17.00 órakor indul egy vonat, és slussz. A halódó vonalra vasúttársaság 20% kedvezményt biztosít, hogy gyarapítsa utasai számát, természetjáróknak 40% a kedvezmény mértéke. Persze a buszok továbbra is járnak. Így nem csoda, ha most a ködös januári munkanapon a Komlóra beérkező vonaton 3 utast számoltam meg (ebből egy a kalauz), az innen induló és délután visszaérkező vonaton pedig mindösszesen 8 fő utazott, vagyis gyakorlatilag 2 db személyautóval megoldható lenne a közlekedés. Komló, vasútállomása reggel 6.20 – 7.10, és 16.20 – 17.10-ig van nyitva. Napi 2 X 50 perc, a köztes időszakokban bezárják a rongálások elkerülése érdekében az épületet. Ez ám a kihasználtság 2019-ben egy baranyai 22 ezres városban!

Most az a helyzet van évek óta, hogy a halálraítélt vonal, ugyan élő halottként tovább él, de a pályafenntartás, a személyzet (kalauz, forgalmi szolgálattevő) egész napi bére messze meghaladja annak bevételét, ami a napi kb. 20 főnél nem több személy utazását jelenti. És ebből is a fele nyugdíjas, aki eleve nem fizet semmit.

Persze nosztalgiavonatnak jó, és, ha még működik, gondoltam kipróbálom, mert utazni soha nem utaztam vele. Pécsről a 6.15-ös busszal jöttem Komlóig, és ott szálltam fel a 7 órakor induló vonatra, mely elvileg a 12 km-es útját 17 perc alatt teszi meg. (Ebből is látható, hogy a körülményekhez képest a pályaszakasz nincs túl rossz állapotban, a vonatok 29 perc alatt megteszik az utat Sásdig, sőt most egy éve az utolsó vonat Komlóról 17 órai indulással elmegy Dombóvárig és oda 44 perc alatt érkezik meg. Sokkal jobban ki lehetne használni ezt a közlekedési lehetőséget, hiszen az állomások és megállóhelyek, nincsenek olyan távol a településektől és azok viszonylag jól megközelíthetőek.

Vártam a komlói állomáson, hogy megérkezzen 6.55-re a szerelvény, majd 7 órakor elinduljon. Az egyetlen kocsiból álló „Piroska” furcsa mód késve érkezett, már 7 óra volt, de 7.02-kor 2 perc késéssel el is indultunk. Talán 3 percet, ha ment a vonat, még javában Komló belterületén voltunk, egyszer csak hirtelen megállt. Kiszállt a mozdonyvezető, és közölte, hogy olyan rossz műszaki állapotban van a vonat, hogy csak úgy tudunk tovább menni, ha néhány percenként megáll, hátramegy, igazít valamit, stb. Elindultunk, de Mecsekjánosi és Mecsekpölöske között ismét elakadtunk. Javítás, majd indulás. Magyarszék és Magyarhertelend között ismét. Minden ilyen esetben teljesen kialudt a világítás is. Az utasok egyre türelmetlenebbek lettek, a kalauz egyesével mindenkit (8 fő utas volt) megkérdezett, hogy meddig megy, szeretne-e csatlakozást elérni. Két hölgy izgult nagyon, ők Sásdon a Pestre közlekedő IC-t szerették volna elérni. A kalauz ígérte, hogy igyekezni fognak, ha szükséges, megpróbálják megvárakoztatni az InterCityt. (Két utasért mennyire fognak örülni az IC utasai a késésnek, akik vagy 200-an vannak…)

Végül eljutottunk Magyarhertelendre, de itt is kisebb baleset történt. Az egyik ajtót valószínűleg megette a rozsda, és merészelt éppen most leszakadni, pont a kalauzra dőlt rá…

Leszállás után figyeltem, elindult, majd két perc után ismét megállt az „almásládika”. Hosszú percek teltek el, mire ismét megindult, és eltűnt az erdő sűrűjében, a bodolyabéri kanyarban. MAGYARORSZÁG JOBBAN TELJESÍT, BARANYA AZ ÉLLO-VAS-PÁLYÁN!

Én, miután ismét maradandó élményeket szereztem az utazásban, nekivágtam a túrának. A falu értékeit néztem meg, és felmentem a Napszentély-kilátóhoz. Többször változtak az elmúlt években a turistajelzések, míg a mai formájában kialakultak, most már egységesen a sárga háromszög jelzésen juthatunk el idáig. Sajnos a kilátó sok éve nem látogatható. Sérülése (villámcsapás, rongálás, karbantartás hiánya, sok mindent mondanak) végett, egy része le van szakadva, ezért lezárták. A hiányzó rész mértéke azonban nem olyan nagy, sokkal rosszabbra számítottam. Ezért is érthetetlen, miért nem javítják meg, nem kerülne az milliókba.

Szép bükkös erdőben mentem le az Üdülőtelepig. Siettem is, mert a nagy szélben erősen hajladoztak a fák. Még nem nyitott ki a fürdő, így volt időm megkeresni a vízadó kutak helyét. Emlékszem, egyszer vagy 15 éve a strand alatt megtaláltuk a melegvíz kifolyását egy csőből. Akkor 60 fok körül volt a kifolyó víz. Ez a cső már nincs meg, de egy másik cső kilóg a földből, és repedésén át kellemes melegvíz szivárog el. Ennek a víznek erős vaskiválása van, és záptojásszerűen büdös, vasas és kénszaga van. Van a közelben egy kis tó is, melybe csak a gyógyvíz folyik egy csőből, de a kifolyást benőtte a nád. Ebben a szürke vizű tóban is kissé langyos a víz.

1958 tavaszán urán és szén után kutatva 38 fokos termálvíz tört a felszínre 350 m mélyről, amely elsősorban reumatikus, ízületi, keringési, idegrendszeri betegségek gyógyítására, a fájdalmak enyhítésére szolgál. Az 1979-ben megnyitott kútból 1060 m-ről 62 fokos gyógyvíz került a felszínre, mely káliumot, magnéziumot, mangánt, jódot, parafint és szénsavat tartalmaz.

Bent a fürdőben, valamennyi medencében a gyógyvíz van, de itt már közel sem olyan erőteljes a szag, és ezt annak tudom be, hogy mielőtt a medencékbe kerülne, vastalanítják, és a víz egyes alkotóelemeit részben eltávolítják, hogy a csőrendszerekben ne okozzon dugulást, a csempéken ne rakódjon le. Azért ez a „lebutított” víz még így is kellemes, nagyon selymes, az ember alig akar kijönni belőle. Egyes vizekben megfigyeltem, hogy a bőr (különösen a kéz és lábujjak) mennyre összeráncosodnak, ebben pont ellenkezőleg, olyan sima lesz tőle bőr, mint a kisbabáké.

Egyébként két termálkút van, az egyik 551 m (35,5 fokos), a másik 1026 m (62,5 fokos) mélyről hozza fel a melegvizet. Igazából más fürdőkhöz képest viszonylag alacsony az ásványianyag-tartalom. Ami furcsa, hogy a mélyebbről jövő melegebb vizűnek, csak 754 mg/liter az ásványianyag-tartama, ezáltal a gyógyvíz kategóriáját sem éri el (1000 mg/liter a határ), a másik langyosabb vizű és kevésbé mély kút érdekes módon 1240 mg/liter ásványi-anyagot tartalmaz. Ezeket az adatokat a fürdő honlapján szerepeltetik táblázatban, persze az is lehet, hogy a két kút adatait tévesen felcserélték, mert ez ellentmond más hazai gyógyvizek paramétereinek.

A fürdőben egyébként a pénztárnál ivókút is működik, érdemes a langyos vízből tölteni hazára is, mert fogyasztható, és jótékony hatással van a szervezetre.

Most a kinti medencék nem üzemeltek, csak a fedett térben négy medence (38-40 fokos, 36 fokos, 32-34 fokos és a 34 fokos gyermekmedence). Kint új ülőkés fürdőmedence épül, várhatóan nyártól ez is üzemel majd. A benti kis medence eleinte annyira forró volt, hogy csak nagyon kevesen tudták igénybe venni, délutánra azonban néhány fokot visszavettek belőle, így élvezhetővé vált.

Kellemesen eltelt a nap, kezdődhetett a visszautazás. Az elhagyott állomásépületnél csak én magam várakoztam a vonatra, míg lassan besötétedett. Egyszer csak a távolban feltűnt két világító szempár: hurrá, jön a vonat. Időben meg is érkezett, és most gond nélkül sikerült megtennie a 12 km-es utat Komlóig, ahol rögtön volt buszos csatlakozás Pécs felé.

BEG


10 óra is eltelik, mire újra megjelenik ez a döcögény a vaspályán


A szebb napokat látott állomásépület Magyarhertelenden


Kibelezve


Az egykori illemhely most hulladéktároló. Van itt minden, amit az egykori utasok itt felejtettek, még babakocsi is. Meg is néztem, de a gyereket nem felejtették benne...


Na, azért van 3 db használható pad. Kérdés, mennyire kihasználtak.


Még megvan a régi kút, persze nem működik már. Egy állomásépületen ez is kipucolva díszként funkcionálhatna, pl. egy ráakasztott futómuskátlival.


Még megvan a nem túl régen készített kapu az állomás előtt


Ez a kb. 350 m-es járdaszakasz vezet a vasútállomáshoz,
mely egyben a S+ turistaút végállomása.


Nyaranta itt egy kis szökőkút működik.


A hertelendi buszváró azért komfortosabb, mint a vasútállomás


Kőstációk


A keresztút egy állomása


A volt paplakot nemrég felújították, de mivel nincs
már helyben plébános, úgy tudom üres az épület.
Vajon mi lesz a sorsa, funkciója...?


Három hatalmas épületből (kettő részben gazdasági épület) áll az egykori plébánia


A rövid életű Napszentély-kilátó


Lódarázs fészke


Itt sérült meg a kilátó


A langyos vizű kis tó


A hertelendi termálfürdő kinti medencéi most téliesítve vannak


Itt jön elő az igazi termálvíz, ahol egy helyen megrepedt a cső


Olyan különös színei vannak mostanában az égnek reggel és este.

Megtekintések száma: 49 | Hozzáadta:: Endi | Helyezés: 0.0/0
Összes hozzászólás: 2
0 Spam
2 RA  
Nagyon szépek a képek. ..Jelek az égen. :)
A hörtelendi állomás kútjából én 10 éve még ittam! Az épület egy ideig annak a faragóművésznek a műhelyéül szolgált, akinek munkái mindenfelé megtalálható a faluban, pl. ma vasútállomás "kapuja is". Az épület ragyogóan működhetne egy kerthelyiséggel működő vendéglátóhely szerepében.

0 Spam
1 Peti  
Jó kis kedvcsináló cikk, kösz. No, nem a vonatozáshoz :-)!
Ami a hertelendi kutakat illeti: valami kavarodás valóban lehet, mert a fürdő bejárata melletti táblán az áll, hogy a sekélyebb kút a forró vizű, a mélyebb pedig alacsonyabb hőfokú. Ez persze nem kizárt, éppen most Eger-Felnémetnél találtak egy ilyen szituációt, de meglehetősen ritka, különleges. Nekem az a gyanúm, hogy egyszer valahogyan összekeverhették a két kút jelölését, és azóta sem tudnak kikecmeregni ebből...
A fürdő vizét én is nagyon jónak találom, és a szaunavilág is klassz, de drága.

Név *:
Email *:
Kód *: