Főoldal » 2019 » Február » 26 » 2019. 02. 26. FARSANGI TÚRA DUNAKÖMLŐDÖN
9:26 PM
2019. 02. 26. FARSANGI TÚRA DUNAKÖMLŐDÖN

Február 23-ára, szombatra egy kedves meghívást kaptunk Tolna megyébe, Dunakömlődre, mely valamikor különálló falu volt, ma Paks városának része. A Demeter Egyesület ezen a napon tartotta farsangi túráját, melyen 28-an vettünk részt, mi Pécsről (Mecsek Egyesület) 3 fővel gyarapítottuk a létszámot. A túrát Török Erzsébet vezette, mely a Pakshoz tartozó kömlődi faluház melletti kisvonattól indult. Első célpontunk a magas dombon álló Szent Imre templom megtekintése volt, majd egy szép völgyben hagytuk el a falut. Nemsokára a sípályához érkeztünk, merthogy Dunakömlődnek ilyenje is van. Itt a „beépített” tagok már vártak minket, és forralt borral, és kis szendvicsekkel kínáltak bennünket, miközben mókás farsangi játékok következtek.

A meredek sípályán mi nem lefelé siklottunk, hanem felkaptattunk a tetejére, ahonnan fantasztikus kilátásban volt részünk, főleg, ahogy haladtunk tovább a szőlőkön, pincéken keresztül. Egyszer csak alattunk megpillantottuk a széles mederben folyó Dunát, majd egy kis présháznál újabb túratársak vártak hájassal, és mindenféle finomsággal. A dombokról lefelé jövet megnéztük a római birodalom dunai limes Pannonia szakaszának egyik állomáshelyét, a szabadon látogatható Lussoniumot, mely Tolna megye egyetlen helyreállított római kori romkertje, és remények szerint hamarosan a világörökség része lehet.

Kömlődre beérve felmentünk a gyönyörű pincesorba, melytől szemünk, szánk, tátva maradt, legalábbis nekünk, Pécsieknek. Irigylésre méltó gyönyörű hangulatos pincesor, a pincékhez illő térkövezéssel, melyeket régi borászati eszközökkel díszítenek. Több pincénél fogadják is a látogatókat borkóstolásra. Baranyában is vannak szép pincesorok, de sajnos Villány, Villánykövesd Palkonya és Mohácson kívül nincsenek igazán ilyen jól karbantartott pincesorok, akik bekapcsolódhatnának a turisztikai vérkeringésbe. Pedig majd, minden baranyai sváb falu hosszú pincesorokkal rendelkezett régen, (hogy a máriakéméndi egykor 400 tagból álló pincerendszerről már ne is beszéljünk, melynek töredéke maradt csak fenn), és igaz ez a többi baranyai településre is, hogy ott is már csak szórványosan maradtak fenn pincék, és sajnos azok nagy részét sem használják már borászati célokra.

Egy kedves és rendkívül hangulatos pincébe tértünk be, ahol nagyon szívélyes vendégfogadásban volt részünk, melyet ezúton is köszönünk a pince tulajdonosának. A túra a faluháznál ért végett, ahol az Ízőrzők csapata készítette el ebédünket. A finom gulyásleves mellé ízletes házi kenyeret szolgáltak fel, majd fánkot és csörögefánkot ehettünk különböző lekvárokkal és eperhabbal.

Ezúton is szeretném megköszönni valamennyi paksi és környékbeli természetjárónak a kedvességét, a meghívásukat és a vendéglátásukat, különösen Török Erzsi túravezetőnek, a nagyszerűen sikerült túrát.

Egy szép, és kellemes napot tölthettünk el, sokat beszélgettünk paksi túratársainkkal a természetjárásról, Paksról, és az atomerőműről, hiszen az itt élők nagy részének ez adja a munkát, és megélhetést. Paks ennek köszönhetően is egy nívós, dinamikusan fejlődő város.

A túra után megállapítottuk, hogy akad még bőven látnivaló Tolna megye tőlünk távolabb eső részeiben, melyet még nem ismerünk.

Biki Endre Gábor

"Ez csak a játék része"

"Kiscsákó"

Megtekintések száma: 301 | Hozzáadta:: Endi | Helyezés: 0.0/0
0 Spam
1 aranyosfodorka
Tényleg szépek a pincesorok, jó látni a szépen karbantartott római kori rom-maradványt. De a "legszebb kép" az utolsó. Ó, micsoda fánkok ! :-)