Főoldal » 2019 » Május » 11 » 2019. 05. 11. A SÁRGA TÚRA 3. SZAKASZÁT JÁRTUK BE SOMBEREKIG
11:54 PM
2019. 05. 11. A SÁRGA TÚRA 3. SZAKASZÁT JÁRTUK BE SOMBEREKIG

A fotóra kattintva Treitz Károly képei nyílnak meg.

Május 11-én került sor a sárga túra 3. szakaszának vándorlására Ruzsinszky András túravezető vezetésével. Úgy tűnik a kezdeti hatalmas lelkesedés kicsit abbamaradt, hiszen első alkalommal 82-en, a másodikon 50-en, ma pedig 25-en jöttek el, hogy teljesítsék a túrát. Persze ok lehetett az előző napi nagy esők, és a félelem a sártól, meg a korai kelés is, hiszen az 5.30-as busszal kellett ma reggel elindulni. Az Erdősmároki elágazáshoz 6.50 körül pár perc eltéréssel érkezett meg a két busz, mivel Pécsvárad és Mohács felől is jöttek a túrázók.

Pár száz métert a műúton tettünk, meg, majd betértünk a nedves fűszálakkal borított erdőbe. Csak egy egészen rövid szakasz volt vizes, mert az erdőben az avarréteg meggátolta a sár kialakulását. Nagyon szép volt az útvonalunk, annak ellenére, hogy a mai túránkon az erdőborítás nem érte el a 20%-ot, a mezőgazdasági területek pedig 50% feletti arányban voltak. Viszont a kristálytiszta időben olyan távolra is elláthattunk, ami egy évben talán csak néhány nap adatik meg. Mivel hosszú szakaszon a Görcsönydoboka fölé emelkedő fennsíkon jártunk, megcsodálhattuk a völgyekben megbúvó kis falvakat, a Keleti-Mecseket, sőt még a Horvátországban található Báni-hegyek dombvonulatait is.

Első megállónkat a közel másfél évszázados Nagy-fa árnyékában töltöttük. Az önkormányzat szépen lekaszálta a fa környezetében a füvet, ahol egy kis képoszlop is áll. Itt elmondtam túratársaimnak, hogy hamarosan ide új asztal-pad garnitúra kerül, mely a Mecsek Egyesület kezdeményezésére kerül ide ki.

Szépen gondozott szőlők mentén értünk le Görcsönydobokára, a Doboka nevű településrészre, ahol egy kis templomocska, a Szent Anna-kápolna áll. Valamikor különálló falu volt, Cseledoboka és Cselegörcsöny néven, melyek 1944-ben egyesültek egymással.

Végigmentünk a település hosszú utcáján, követve a sárga sáv jelzéseket. A görcsönyi részen áll az 1800-ban Szent Flórián tiszteletére szentelt templom, melynek csoda-szépen parkosított, virágosított környezete van.

Egy hosszú járdasoron vezetett utunk, átkelve a történelemből ismert Csele-patakon. A falut elhagyva, a régi beomlott pincesor mellett vezető szurdokban mentünk tovább. A Horpács-patak völgyében már az újonnan kijelölt, és általam két hete felfestett sárga sáv jelzésű turistaúton haladtunk tovább a szépen lekaszált völgyi úton az árpasorok mentén. Somberek vezetősége tudta, hogy jövünk, és napok óta készültek érkezésünkre, így végig kikaszálták a Keresztelő Szent János templomromhoz felvezető utat is. Itt kisebb pihenőt tartottunk a tavaly felállított asztaloknál. Egy kis tablón elolvasható a rom története, de néhány szóval be is mutattam a helyszínt.

Somberekről Csoboth Tamás polgármester úr érkezett, és egyesével mindenkit egy barátságos kézfogással üdvözölt. A köszöntő után elmesélte, mi módon nyílt lehetőség a Mecsek Egyesület és az önkormányzat közös összefogásával arra az értékmentő munkára, ami itt az elmúlt években folyt.

Elindulunk a romtól lefelé, és átkelünk az új kőhídon, ami szintén nemrég készült. A fű itt is frissen volt kaszálva, így kényelmesen haladhattunk tovább. Hamarosan újabb pihenő következett, mégpedig a Sombereki-horgásztó partján található Szálka büfé kis teraszán. Itt mindenki felfrissülhetett egy kis sörrel, kávéval, vagy vagy egyéb harapnivalóval. Az igényes büfében akár ebédelni is lehet, különleges étele pl. a Sombi burger.

A kőrisfák övezte úton értük el Somberek határát, ahol a temetőben még egy kis megállót iktattunk be azokkal, akik nem siettek előre. Itt áll ugyanis a nagyon impozáns és tájba illő, különleges formájú II. világháborús emlékmű. Innen már csak pár perc és beérünk Sombi központjába, ahol Michelisz Ferenc és Michelisz Balázs fogadják csoportunkat. Feri bácsi bemutatja a falu életét, és a történelem mozaikdarabkáit eleveníti fel, majd behív minket, hogy megnézzük a helytörténeti kiállítást. Csak fél óránk van mindenre, de Feri bácsi nagyon jól be tudta így is mutatni a látottakat ilyen rövid idő alatt is. Sajnos búcsúznunk kell, mert indul a busz, és megköszönjük a kedves és jószívű fogadtatást, amivel várták Sombereken a Mecsek Egyesület turistáit.

Azt hiszem a mai túra után mindannyian szép élményekkel térhettünk haza, és rögzíthettük emlékezetünkben, hogy érdemes a Baranyai-dombság német ajkú településeire ellátogatni, amik olyan virágosak és rendezettek, mintha Ausztriában, vagy Németországban lennének. Irigylésre méltó ugyanis az a precíz rend, ami kíséri Görcsönydoboka és Somberek utcáit, házait, köztereit. Szabad tőlük tanulni, hogy hazaérve, mindenki a saját háza táján alkosson hasonlót, mellyel hazánkat felvirágoztathatjuk, környezetünket szebbé tehetjük, hogy akik majd hozzánk látogatnak el, ugyanígy vélekedjenek.

A folytatás június 30-án, vasárnap lesz egy fordított szakasszal Palotabozsok – Somberek, és kicsit letérve a sárga sávról Bár település felé, melynek során bekapcsolódunk a Sarlós Boldogasszony napi búcsú hangulatába, ahol a bozsoki Szent-kútnál és a kápolnánál éppen szabadtéri mise lesz.

Biki Endre Gábor,
ME, Természetjáró Oszt.

A sárga sáv jelzésen barangoltunk

Ilyen egy igazi turista öltözéke és felszerelése

Geresdlak, háttérben a Keleti-Mecsek

A Nagy-fa

Szent Orbán-képoszlop a Nagy-fa mellett

Görcsönydoboka dobokai része

Újabb képoszlop a falu határában

II. Világháborús emlék

Fotók: BEG, FME

Megtekintések száma: 284 | Hozzáadta:: Endi | Helyezés: 0.0/0
0 Spam
3 Endi
Igen, Görcsönydobokán volt szerb templom, amit 1973-ban bontottak le. Ennek helyére emlékkeresztet állítottak 2018-ban. (A szerb lakosság a 20. század elején-közepén elköltözött, templomuk megüresedve pusztulni kezdett, majd lebontották. Ugyanez elmondható, sok baranyai településre, ahol már szintén elbontásra kerültek az egykor szép, szerb ortodox kis templomok, pl. Lánycsók, Liptód, Nagybudmér, stb.)

2 aranyosfodorka
Tényleg öröm látni ezeket a szép, rendben tartott falvakat, és öröm, hogy a csoport érkezésére készültek az érintettek, még a fű lekaszálásával is.
A cirill-betűs feliratok a hajdan betelepült szerb lakosom miatt láthatók ?