Főoldal » 2019 » Május » 20 » 2019. 05. 20. IBAFÁRÓL SASRÉTRE, AVAGY UTAZÁS A ZSELICI CSÜHÖGŐVEL
11:29 PM
2019. 05. 20. IBAFÁRÓL SASRÉTRE, AVAGY UTAZÁS A ZSELICI CSÜHÖGŐVEL

Május 18. szombat. Útvonal: Ibafa – Almamellék vasútállomás –Sasrét (utazás az erdei vasúton) – Ősbükkös tanösvény – Lukafai elágazás – Rókalyukas – Almamellék. Táv: 14 km, szint: 90 m.

Mintegy két órai buszozást követően érkeztünk Ibafára. A Szigetvári járáshoz tartozó településen 233 fő él. A település első okleveles említése 1425-ből való, földesurairól az Ibafalva név ismert. A török korban elnéptelenedett faluba horvát és német telepesek érkeztek a 18. században. Az ibafai buszforduló hatalmas platánfája előtt közös fényképet készítettünk.

Elsőként a pipamúzeumot tekintettük meg. Néhány gondolat a múzeum előtörténetéről: az 1864-1905 között hivatalban lévő Hangai (Schreier) Nándor plébános nagyon szeretett pipázni, jó barátja Roboz István író, költő egy nyelvtörő mondókával lepte meg pap barátját. „Az ibafai papnak fapipája van, tehát az ibafai papi pipa papi fapipa.” 1931-ben a mondóka ihletet adott egy „Ibafai lakodalom” című 3 felvonásos operetthez. Sarlós Ferenc plébános urat 1934-ben hívei megajándékozták egy faragott fapipával (Gerber Béla iparművész alkotása). A Pécsi Janus Pannonius Múzeum 1968-ban pipatörténeti kiállítást nyitott, amelyet 1989-ben és 2018-ban felújítottak. A pipamúzeum megtekintése után átsétáltunk a templomba. A falu római katolikus templomát a Szentháromság tiszteletére szentelték, építési ideje: 1865. Sok éve szerkezetileg megerősítették, és új tetőt kapott az épület, de belső romos részei még felújításra várnak.

A módosított túraterv szerint a piros sáv jelzésen, az országúton indultunk az almamelléki vasútállomásra, hogy a „Zselici Csühögövel” Sasrétig vonatozzunk. A vasúti pálya és a közút kereszteződésénél az úttestet elhagyva, a Szentmártoni-tavak és a sínek mellett gyalogoltunk a Szigetvári Erdészet által felújított állomásig. Az állomás épületében kedves meglepetés várt bennünket: a kisvasút történetét és a Zselic növény- és állatvilágát bemutató kiállítást tekinthettünk meg. A déli 12 órakor induló járattal indultunk Sasrét, kastély megállóig. A Biedermann Rezső báró által építtetett vadászkastélyt rendezvény miatt csak a külső homlokzat felől csodálhattuk meg. Rövid pihenőt és ebédszünetet tartottunk a kastély melletti árnyékos pihenőhelyen.

A Kikerics Erdei Iskola épülete előtt fűszer- és gyógynövény díszkertet csodálhattunk meg, majd elindultunk a 200 éves fákat is rejtő „Ősbükkös tanösvényen”. Sudár, erejük teljében lévő, vihar által derékban tört, lábon száradó és kidőlt famatuzsálemek tucatjait láthattuk. A piros + jelzésen indultunk tovább Almamellékre. Útba ejtettük a Sasréti-tó kis szigetét is, aztán a vasúti sínekkel párhuzamosan haladtunk a Jámborka-forrásig. Búcsút intettünk a síneknek, egy emelkedőn haladtunk a hársfasoros felé. A gerincútról szép kilátás tárult elénk: a zselici táj jellegzetes, völgyekkel tagolt dombvidékében gyönyörködhettünk. Az Ibafa-Almamellék műútra érve először a vasútállomás mellett haladtunk el, majd Almamellék település „központjába” érkeztünk. A templomkert szobrainak megtekintése után „megszálltuk” a „helyi vendéglátóipari” egységet. Némi frissítő után néhányan kipróbáltuk a kuglipályát is. A 17.04 órakor induló busszal Szigetvárra utaztunk, majd onnan 17.40-kor Pécsre.

Schóber József, önkéntes túravezető

Megtekintések száma: 58 | Hozzáadta:: Endi | Helyezés: 0.0/0
0 Spam
4 aranyosfodorka
Már kezdtem örülni, hogy ott is történt valami "csoda"...na de ezek szerint tévedtem...Sajnálom.

3 Endi
Nem, nem! Tévedés. A templom úgy van már 15 éve. Ez csak az egyik fele, ami még elfogadható állapotban van. Továbbra is össze van repedve, és a karzat is le van szedve/szakadva.

0 Spam
2 Árkon-bokron
Nagyon szép túra volt! Örültem annak, hogy nem maradt el az előtte napokig tartó esőzések miatt, hanem találtatok megoldást egy rövidebb - és gyakorlatilag sármentes - útvonalra. Köszönöm a lehetőséget. Sz. : )

1 aranyosfodorka
Örülök a hírnek, hogy a templomot legalább kívülről helyrehozták. 2016-ban ugyanis így nézett ki:
Nagyon szép az a vidék, amerre túráztatok !