Főoldal » 2019 » Augusztus » 1 » 2019. 08. 01. FÜRDŐTÚRA SZULOKRA
9:00 PM
2019. 08. 01. FÜRDŐTÚRA SZULOKRA

Idén 3. alkalommal került megrendezésre a Mecsek Egyesület szervezésében a szuloki fürdőtúra. Minden évben más irányból közelítjük meg a szuloki gyógyfürdőt. Első évben vonattal utaztunk, és Darány felől a régi postaúton értük el Szulokot. Második évben busszal utaztunk, és Istvándi felől jutottunk el a strandra. Idén újra vonattal érkeztünk, és Középrigóc felől a régi vasút töltésén a volt Aranyospuszta, vasúti megállóhely érintésével értük el Szulokot. Hogy jól gazdálkodjunk az idővel, a mézes puszedlik kóstolóját már a vonaton megtartottuk, igaz még a fürdés utánra is maradt belőle egy kör.

Középrigócon az állomáson már várt minket a SEFAG munkatársa, Tálosi György kerületvezető erdész. Az ő segítségével jutottunk el a két védett fához, a Lant alakú feketefenyőhöz, mely a Középrigóci állomástól kb. 450 m-re van a sínek déli oldalán. A másik 1942-től védett fa már a 6-os út északi oldalánál van, ő a Patkó Bandi fája. A kocsányos tölgy kerülete már meghaladja a 7 métert, becsült kora a 400 évhez közelít. Az erdőről, a fákról, részletes tájékoztatást kaptunk az erdész kollégától, majd elindultunk a Széchenyi-kastély felé. Útközben tovább mesélt az erdőről, erdőművelésről, a fák betegségeiről, a klímaváltozás egyre súlyosbodó következményeiről.

A 1925-ben a Széchenyiek által épített kis kastélyban jelenleg a Drávavölgye Szakközépiskola erdész tanulóinak szálláshelye van. Kollégiumként működik, de itt vannak a tanári szobák is. Mintegy 80-90 diák tanul itt. A kastély egy csodálatosan gondozott kis fás ligetben található, akár arborétumnak is nevezhetnénk, de a kastélypark jelzőt mindenképpen megérdemli. Itt található még a Vidravár erdei iskola is, ahol nagyszerű kiállítást tekinthettünk meg. Preparátumok, lepkék, kitömött állatok, és megannyi érdekesség. Itt Boa Tamás tanár úr és Horváth Ferenc nyugdíjas fizikatanár fogadott minket. Egy óra itt tartózkodás után tovább kellett indulnunk és Tálosi György még elkísért minket a park hátsó kapuján kiengedve egészen az egykori vasút nyomvonaláig. Itt elköszönt tőlünk, mi pedig megköszöntünk neki, hogy ennyi élménnyel gazdagodhattunk.

Egy túratársunk, aki egyébként Szulokon lakik, kellemes mézes pálinkával kínált meg minket. Ezután kezdődött igazából maga túra. Szintemelkedés sehol sem volt, végig a vasút egykori nyomvonalán haladtunk. Egy bent maradt vasúti talpfa, és néhány kisebb jelzőkövön kívül semmi sem utal már arra, hogy 1979-ig vonat járt erre, összekötve Barcsot Kaposvárral, és kiszolgálva a közbe eső falvakat. Utunk során egyszer csak kisebb zápor kapott el, a dörgésekből úgy tűnt rövidesen nagy vihar ér el minket. Ezért kicsit meghúztam a csapatot, mert nem lett volna szerencsés, ha olyan viharokban az erdőben tartózkodunk, amik mostanában szoktak kitörni.

Szerencsére a vihar elvonult, az eső is elállt, mi pedig a volt Aranyospuszta vasúti megállójánál pihenőt tartottunk. A megálló épületét még lakják, szemközt is a vasút épületei láthatók, melyek magánkézben vannak. Az épület előtt ücsörögve olyan látványt nyújthattunk, mintha a vonatot várnánk. Csakhogy az utolsó vonatot is lekéstük, éppen 40 évvel… És nem hiszem, hogy a mi életünk elegendő lesz arra, hogy megvárjuk a következőt… Így, hát gyalog indultunk tovább, és 4 km megtétele után beértünk Szulokra, ahol szerencsére a falu déli felén van a fürdő, így ott már nem kellett sokat gyalogolni.

A délután hátralévő részét kellemes fürdéssel, napozással, pihenéssel töltöttük el. A víz alkálihidrogén-karbonátos gyógyvíz, melynek összes oldott ásványianyag-tartalma 1615 mg/liter, ebből kiemelkedik a nátrium, kálium, kalcium, magnézium, vas, jód, fluor. Ként viszont nem tartalmaz. A felsorolt elemeknek köszönhetően jótékony hatással van az összes mozgásszervi megbetegedésre. Természetesen ilyen problémákkal nem elég egyszer felkeresni, hanem többször is javasolt. A gyógyvíz egyébként nemcsak a betegeknek ajánlott, hanem az egészséges ember számára is kedvezően hat, hiszen a bőrön át is sok ásványi-anyag juthat szervezetünkbe a fürdések során.

A fürdés után buszra szállva utaztunk Barcsig, onnan vonattal Szentlőrinci átszállással jutottunk vissza Pécsre. A túrán 32 fő vett részt. Ezúton is megköszönöm Baumgärtner Norbert a segítségét, mert nélküle nem kaphattunk volna olyan szakszerű tájékoztatót, amiben a felkért kollégák részesítettek. Továbbá köszönjük Tálosi Györgynek, Boa Tamásnak és Horváth Ferencnek, hogy idejük jó részét ránk szánták, és bemutatták vidékük, környezetük értékes látnivalóit. Azt is jó volt látni, hogy, mennyire védik, gondozzák a Közép-Dráva-völgyében a környezetüket az itt élők.

Biki Endre Gábor, túravezető

Lant alakú feketefenyő

Patkó bandi fája

Széchenyi-kastély

Éppen festés zajlik a nyári szünet alatt, de azért bemehettünk az épületbe.

Régen itt fürödtek is, ma már nem használják a medencét.

Aranyospuszta egykori vasúti megállója

Szemben még szépen gondozzák a kis házakat, ami
egykor bakterház (vasúti őrhely lehetett)

Ahol most csak földút van, egykor sínek voltak, azon vonatok robogtak

Szulok, termálfürdő bejárata

A fenti fotóra kattintva Éger Zoltán fotói nyílnak meg.

Na, melyik a jobb? :)

Fotók: BEG, FME

Megtekintések száma: 150 | Hozzáadta:: Endi | Helyezés: 0.0/0
0 Spam
1 aranyosfodorka
Ez egy pompás túra lehetett, mennyi minden belefért ! Ügyesen használtátok ki a napot.