Főoldal » 2019 » Augusztus » 25 » 2019. 08. 25. VÉMÉNDTŐL MÓRÁGYIG FOLYTATTUK UTUNKAT A SÁRGA TÚRÁN
1:19 AM
2019. 08. 25. VÉMÉNDTŐL MÓRÁGYIG FOLYTATTUK UTUNKAT A SÁRGA TÚRÁN

A fotóra kattintva Treitz Károly fotóalbuma nyílik meg,

Hosszabb kihagyás után folytattuk a sárga túra vándorlását egy könnyebb, 10 km-es szakasszal. Ez immár az 5. szakasz volt, de a 4. részt az időjárás miatt kihagytuk, így azt október 6-án pótoljuk. Korában még reménykedtünk, hogy a nyár végére már enyhül a hőség, de sajnos nem így lett, a párás meleg idő továbbra is tartja magát. Ennek ellenére 30 fő jött el a túrára és szerencsére, nagy nehezen, de én is odaértem…

Hogy valami átok ül azon a máriakéméndi telephelyes buszon, az egészen biztos… Ma 8-ik alkalommal nem sikerült rendesen célba érni.

1. Baleset Erzsébetnél, ezután autóbusz meghibásodás Kékesden, közel 1 óra késés.

2. Szintén Kékesden elromlott, 45 perc késéssel mentesítő járatot küldtek.

3. Felhőszakadás utáni iszapelöntés miatt, a busz útját Máriakéménd és Kátoly között nem tudta folytatni. Traktort hívtak, annak pótkocsijára tették fel az utasokat, a járati útvonalat egy traktor járta végig az utasokkal.

5. Kimaradt a járat, így az utasok gyalog mentek el a következő faluig.

4. Fa dőlt az útra, tűzoltókat kellett hívni, emiatt a csatlakozást már nem érhettem el. Édesapámat kellett hívni, és személyautóval tudtam csak folytatni az utamat.

5. Baleset miatti útzár, a buszt visszafordították ellenkező irányba, így kétszer annyi idő alatt értünk célba.

7. Csak 30 km/h sebességgel tudott menni a busz, a csatlakozást, csak hosszas telefonálás után sikerült elérni, és megvárakoztatni Pécsváradon a buszt.

8. Ma a túra napján Szederkényből szerettem volna feljönni Pécsváradra, és itt csatlakozni a többiekhez. 1 km út után máris hatalmas csattanás, a busz durrdefektet kapott. Még eljött a máriakéméndi buszmegállóig, de onnan útját folytatni nem tudta. A mentesítőjárat ugyan meg lett rendelve, de az várhatóan 1 óra késéssel folytatja útját, így kénytelen voltam édesapámnak telefonálni, különben nem értem volna el Pécsváradon a csatlakozást. Szerencsére épp otthon volt, félbehagyva a reggelit, azonnal autóba ült, és átjött Máriakéméndre. Mivel a buszon éppen 4 utas volt, így mindenkit el tudtunk vinni. A járatot ezután személyautóval a Biki család látta el, mi voltunk a „buszpótló”, megálltunk mindenütt, ahol szükség volt rá. Egy utast kitettünk a kegytemplomnál, egyet a Kátolyi elágazásnál. Erzsébeten viszont 10-en várták a buszt, de ennyi embert már nem tudtunk elvinni. Lassan érdemes lenne egy buszt vásárolnunk, azzal vihetnénk a kimaradt buszokat váró utasokat, meg még a túrázókat is.

A túrán Véménden a körforgalomnál lévő buszmegállóban találkoztunk. Túravezetőnk, Baumgärtner Norbert köszöntötte a résztvevőket. Itt került sor a régi hagyományos eljárással készült cukrok kóstolójára, ahol ehettünk napraforgós karikát, krumplicukrot és törökmézet is.

Véménden a Szépasszonyok völgyét elhagyva érdekes gránitkibúvást láthattunk. Vele szemben egykor teknővájó cigányok lakóhelye volt, a helyet ma már egy új emléktábla őrzi. Az akácos erdőt szép lassan felváltotta a tölgy, gyertyán, később a bükk. Nagyon szép völgyes erdőrészben haladtunk. Az út és a jelzések viszont egy idő után elfogytak, így feljebb kapaszkodtunk a meredek domb oldalába, ahol a régi sárga túra útvonalára értünk. Így 1,5 km-t mentünk, elhagyva a jelenlegi útvonalat, de nagyon szép és jól járható út volt ez is, a kb. 25-30 éves jelzések, ha kopottan is, de mindenhol jól láthatók. Ez a szakasz is érdekes volt, mert ezáltal egy rég elfeledett utat jártunk be. A későbbikben megfontolandó, hogy nem lenne-e érdemes a régi nyomvonalra visszahelyezni a jelzéseket, hiszen a mostani útban van egy szakasz, ahol se út, se jelzés nincs. Egyébként ezt a rövidebb szakaszt leszámítva a jelzések mindenütt jól követhetők, a Mecsek Egyesület az utóbbi 10 évben kétszer is felújította ezt a nyomvonalat.

Hosszan a megyehatáron gyalogoltunk, majd átléptünk Tolna megyébe. Az útvonal kacskaringós vezetése okán, a következő szakaszban még egyszer visszatérünk Baranyába Hidas és Berekaljapuszta környékén, de azután már Tolna megyében megyünk, egészen Szekszárdig. A gerincre felérve egy a térképen nem jelzett helyet mutatott túravezetőnk. Soldat: a háborúban itt néhány katonát temetek el, de sírjukról a fejfákat az idő vasfoga már réges-rég eltüntette, így helyüket egészen pontosan már nem tudni, csak, hogy kb. itt az elágazásnál volt a sír.

Utunk hátralévő részében szép löszmélyutakban és bevágásokban már lefelé csorogtunk. A falu felé közeledve mondtam, hogy, aki elfáradt, az hamarosan ágyba kerül, Mórágyba. Szerencsénk volt. 12.20-ra beértünk a falu központjába, és elértük a korábbi buszt, a 12.30-ast, így szekszárdi átszállással értünk vissza Pécsre. Köszönjük Norbertnek a szép túrát.

Biki Endre Gábor

Régi úton régi jelek

Fotók: BEG, FME

Megtekintések száma: 125 | Hozzáadta:: Endi | Helyezés: 0.0/0
0 Spam
1 aranyosfodorka
Én ezt a bejegyzést elküldeném a DDKK-nak (Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt.)
Mert ugyan mindenki tudja, hogy Magyarország jobban teljesít - na de a buszközlekedésben is ? (Hogy a vonatkoról már szó se essen...)
Amúgy szép helyeken jártatok - és minden elismerésem azoké, akik ebben az afrikai melegben is vállalkoztak a túrára.