4:34 PM
2022. 01. 14. ZOBÁKTÓL BÉTÁN ÁT KOMLÓRA

Útvonal: Zobákpuszta – volt Béta-akna – volt Hármas-akna – Somos-tető – Cigány emlékmű – Jószerencsét-táró – Hasmányi templomrom – Komló, rk. templom – Komló, autóbusz állomás

Táv: 10 km. Indulás Pécsről 9 órási, vissza Komlóról a 13.15-ös busszal.

A túra elsődleges célja az új komlói autóbusz állomás megnézése volt. Ehhez találtam ki egy útvonalat, hogy ezt érintsem. Komló közvetlen környékét, bár erdők veszik körül, de az nem olyan kategóriájú, mint pl. a Pécsi Parkerdő. Itt szinte mindenütt a bányászat hagyott nyomot, régi aknák, épületek, tájsebek maradványai láthatóak még, és sajnos mindenütt sok-sok szemét az erdőben. De ez is része a Mecseknek, és ennek mára már történelmi jelentősége van. Így egy Zobák – Béta – Komló útvonalat találtam ki, igaz nagyrészt erdei feltáróutakon, de azért mégis erdőben. Béta-aknán én eddig csak egyetlen egyszer jártam, hiszen ide hosszú évek óta nem jár már busz, és a turistautak is régóta elkerülik, bár újabban éppen a Magyar zarándokút és a Mária út egy szakasza pont erre vezet.

Béta-aknára már az 1950-es évektől járt helyijárat Komlóról, igaz a kezdeti években rendszertelenül, konkrét indulási időpontok nélkül, hol küldtek fel kocsit, hol nem, sokszor gyalog tudtak csak munkából hazamenni a bányászok. Lassan-lassan azonban kialakult egy normális rend, ami alapján közlekedtek a járatok. Régi újságcikkek, menetrendek alapján kiderítettem, - ami meglepett, - hogy 1982-ben pl. Zobák felé jött fel a 3-as helyijárat. 1988-tól járt Kökönyösön át Somos-tető felé, ha minden igaz. (Bár én azt hittem korábban mindig erre, Kossuth-akna érintésével jött, de a leírások szerint nem.) Itt jegyzem meg: Komló Város Önkormányzata tervezi ennek az útszakasznak a teljes felújítását, annak kiszélesítésével, mintegy Komlót elkerülő út gyanánt. Pécs is tervezi az elkerülő utat a Tüskés-rét felé, de míg a megyeszékhelyen egyenlőre csak álmodoznak róla, Komló hamarosan a megvalósítás szakaszába léphet. 1999-től járt ismét hosszabb útvonalon, Zobákpuszta felé a járat, a somos-tetői út leromlása okán, aztán 2009-ben végleg megszűnt. A 2000-es években a 3-as járat Komlóról Zobákpusztán át 25 perces menetidővel közlekedett, de Zobáktól már sehol nem állt meg, mégis 13 perc volt az út. Valójában sosem kellett ilyen sok idő, 20 perc alatt odaértek a járatok, melyek a 2000-es években az alábbiak szerint közlekedtek.

Munkanapokon:

4.40     6.30     9.00     12.05   13.15   14.40   16.20   20.20

Szabadnapokon:

4.40     6.30     9.00     16.20   20.20

Munkaszüneti napokon:

9.00     16.20   20.20

A megszűnés évében, azonban már csak napi 2-4 járat közlekedett, de 1990 előtt kétszer ennyi busz járt, az első pl. már 4.05-kor indult.

Ami érdekesség, hogy a somos-tetői úton több helyen, de csak az út déli oldalán, megállóhelyeket véltem felfedezni, ahol a kiemelt járdasziget betonozása, és a szegélykövek máig láthatóak, persze részben benőve, gondozatlanul. Utánanéztem és az alábbi megállóhelyek léteztek, amikor Kökönyös felől jött Bétára busz: Béke telep, Kossuth-akna, Somos-tető, Hármas-aknai elágazás, Hármas-akna, Béta-akna.

Régen a természetjárók gyakran használták a bétai buszjáratot, akár csak Zobákpusztáig, akár Bétára. Erre vezetett ugyanis 1991-ig a kék sáv jelzés, melynek utolsó felfestéseit is megtaláltam. Szinten hihetetlen, hogy kb. 35 év telt el az utolsó felfestéstől, és még kopott, de látható jelek vannak a fákon. Szerencsére akkor még nem szürkítették le, nem kaparták le az összes jelzés, így máig fennmaradhattak. 1987-ig a kék négyzet jelzés is megközelítette Béta környékét, az ugyanis nem Zobákpusztáról indult a Pap-rét felé, hanem Petőfi-aknáról Köves-tetőn át, de a külszíni fejtés miatt a nyomvonalat meg kellett szűntetni. Ennek vonalvezetését már csak az északi részen a bétai műút környékén illetve, attól kissé délre, a Köves-tető környékén kellene keresni. Következő felfedező utamban tervezem, hogy felkeresem ezt a szakaszt, legalábbis annyit, amennyi a bányeterületen kívülre esik, hátha megtalálom nyomait egy-két régi jelzésnek, bár itt már minimum 40 évesek lennének a jelzések, így kevés esély van erre.

Somos-tetőt elhagyva új Cigány emlékművet fedeztem fel. Itt jobbra fordultam és a Kossuth-akna felé levezető keskenyebb úton indultam el Komló felé. Az út egy szakaszán, ahol elszenesedett részeket lehetett látni, egyszer csak egy fémpénzre lettem figyelmes. Mivel sehol senki nem volt, lehajoltam, felvettem. Közben újabbat találtam. Meg még egyet, meg még egyet. A közeli fánál ismét többet. Meg is lepődtem rajta, hogy valaki ennyi db fémpénzt elhagyott jártában-keltében. Úgy látszik, én a mai napra jutalmul megkaptam a szénpénzt. (Valaha a bánya működése idején évente kaptak szénpénzt az ott dolgozók, később a nyugdíjasok is.) Egyszer réges-régen a Tettyén találtam egy „halom” pénzt, persze csak apró volt. Régen én mindig mindenhol találtam valamit, de most már ritkán fordul elő, talán jobban is vigyáznak az emberek értékeikre. Velem még olyan eset is előfordult évekkel ezelőtt, hogy a postaládámba egy címzés nélküli boríték volt dobva, egy nagyon szép összeggel. Éppen akkor, amikor megszűnt a korábbi munkahelyem… Hónapokig vártam, hátha jelentkezik valaki, de senki, mert gondoltam valaki véletlenül rossz helyre dobta. Úgy látszik, a Gondviselő mindig figyel rám.

A túra végén még a komlói templom érdekelt, melyet én mindig csak kívülről láttam, de most szerencsém volt legalább az üvegajtón át betekinteni (a nagy faajtó nyitva volt), és meggyőződhettem róla, hogy a máriakéméndi oltárunk megvan, jó helyen van, immár a komlói templomot ékesíti. Az oltárt Petri György hajdani máriakéméndi plébános maga készítette, hegesztette, még az 1970-es években, melyre drága márványlapokat vásároltak.

Végezetül a komlói autóbusz állomásról: nagyon szép lett, tetszik, bár még a váróterem nem nyitott meg, sajnos ebben a hidegben sem lehet bemenni. Nagyon jó ötlet, hogy a várakozó buszoknak, amik éppen hosszabb ideig nem indulnak járatba, a vasút felőli oldalon külön tárolóhelyet alakítottak ki, így ezek a buszok nem foglalják a helyet magán az állomáson, hanem csak akkor térnek be a pályaudvarra, mielőtt indulnak. Hiányosság persze a beruházással kapcsolatban itt is akad, pl. egyes helyeken a rossz minőségű térkövezés, de reméljük ezt garanciában kijavítják majd, és persze reméljük, lesz, aki szóvá teszi, és nem hagyja annyiban.


Valamilyen emlékmű, vagy sírkő maradványa Zobákpuszta felé


Letérés Zobákról Béta felé


Ilyen kerékpáros jelzések is vannak/voltak


Nevető kő...


Egy újabb kőzettípus, mely egyre jobban terjed mindenütt: "hungarocid"


Förtelem, ami a komlói erdőkben található kidobva


Egy régi kék sáv jelzés a bétai úton


Napelempark Bétától észak-keletre


Hm...


Bétai elágazás


Nem biztos, hogy zarándokutakat ilyen környezetbe hoztam volna...
Íróasztal mellől persze mindent lehet.

Kék sáv maradványa Bétán a hajdani buszforduló környékén


Ilyen helyeken kár bármire is pénzt költeni, a zarándokutat jelző tábla, kidöntve, félbe törve


Petőfi-aknai leágazás Bétán


Béta-akna kihalt buszfordulója ma már használaton kívül.
Motorosok, rally-sok kedvenc helye.


2000 körül még volt némi bányaépítmény, megvolt a buszváró is, és járt a komlói helyijárat is. A busz kék színe ne tévesszen meg senkit, nem Pécsről jött, vagyis igen. Pécsről egy időben áthelyeztek néhány helyijárati Ikarust Komlóra és egy ideig még eredeti színükben futottak, majd átfestették őket az akkori Pannon Volán bordó-fehér mintázatára.


A megszűnés évében, már utas is alig volt. Valamikor itt egyszerre több busz állt, mert több irányból jártak fel munkásokat szállító buszok, pl. létezett egy M19X Körtvélyes - Béta-akna vonal is műszak kezdéshez/váltáshoz igazodva.


Béta-akna az 1950-es években indulása után


Már az 1990-es években a hanyatlás idején


Mára csak ez maradt...


Hajdanán volt Bétán egy nyilvános telefonfülke is. Egy videó annak megszűnéséről számol be, mert állandó rongálások érték. Ma "újra van telefonkészülék" Bétán...


Ez itt már megszokott (egyeseknek)


A bánya rekultivált helye. Sokan nem is gondolnák, hogy itt 25 éve még épületek álltak, és termelés is folyt.


Az akna emlékköve (1952-1997)


A Koszonyára vezető úton is találtam régi kék sávot
Az út szélén megtaláltam a már nem létező buszmegállók helyeit. A szegélykövek árulkodó jelek.


A nap legjobb képe


Komló felé is nagy napelempark van


Nem tudom mi lehet ez a hatalmas egybeolvadt kőzet. Mintha sok kisebb-nagyobb követ ragasztottak volna egy gombóccá. A kötőanyag számomra azonosíthatatlan, egyáltalán nem is látszik, hogy van-e, csak egymáshoz van tapadva sok kőzet, de nem mállik, nem törhető le belőle... Kérdés, hogy került ez ide az erdőbe. Valamilyen bányatevékenységre gondolok.

Ezeket a táblákat valaki rossz irányba forgatta el, megtévesztők...


"Szívek útja"


Jószerencsét-tárna


Ilyen jelzés is van, vagy inkább volt


Hasmányi templomrom Komló városában


Sajnos az egész rom borzasztóan rossz és elhanyagolt állapotban van


Komló első kőtemploma nem ezt érdemelné


A 20. század első felében ide még temetkeztek.


Régi kereszt talapzata


Egy sírkő 1915-ből


Komló temploma


A máriakéméndi kegytemplomból ide került márványoltár


Új autóbusz állomás Komlón


Már kilazultak a kockakövek...

 

 

Megtekintések száma: 139 | Hozzáadta:: Endi | Helyezés: 0.0/0
Összes hozzászólás: 2
0
2 Endi   [Bejegyzés]
Maga a város, Komló rengeteget fejlődött az elmúlt években, sokkal-sokkal többet, mint Pécs. Az, hogy az erdő és a bányaterületek milyenek, nem lehet egyik-napról a másikra eltüntetni, de ebben az idő és a természet is segít. Sajnos van, amit nem lehet megoldani pénzből vagy pályázatokból. Olyan emberek lakják Komlót, amilyenek. Sajnos, hogy ők változásra nem képesek, hogy hová dobják szemetüket, nekik teljesen mindegy...

0
1 aranyosfodorka   [Bejegyzés]
No, Komló sosem lesz "világváros" - sőt még igazán európai se...De sajnos a környezet rombolása, elhanyagolása nem csak itt probléma - ez, ilyen ma Magyarország. NEM a környezet a fontos.Pár sárga busszal új megállóval, egy ritkán látogatott templom oltárával nem sokat lehet javítani a helyzeten - a gondolkodásmódon.

Név *:
Email *:
Kód *: